Pendlare – gör er redo att trängas

Det blir fort trångt i trappan upp från Universitetets perrong.
Det blir fort trångt i trappan upp från Universitetets perrong.
Trängsel på Roslagsbanan, och inga planer på utökad busstrafik från Vallentuna.

Välkommen till pendlarhösten 2015.

Men det finns ljuspunkter. Nästa år väntas trafiken flyta normalt.

Förra året fick SL rekordmånga klagomål när ersättningstrafiken för den avstängda Roslagsbanan skapade pendlarkaos med grova förseningar och krångel.

Nu är det dags igen. De redan prövade Vallentunapendlarna kommer tillbaka till jobbhösten med nya omläggningar i trafiken när Östra station är stängd för upprustning.

Men Arriva som driver tågtrafiken tror på en bättre höst.

– Den stora lärdomen vi dragit är att vi måste få trafiken att flyta och att människor ska behöva ändra så litet som möjligt i sina resvanor, säger Izhak Dan, informatör på Arriva.

Först i november släpps tågen in på sex nyrustade plattformarna på Östra station.

Fram tills dess är de 46 000 pendlare som reser med Roslagsbanan varje vardag hänvisade till de två plattformarna vid Universitetet som nu är slutstation.

Att man slipper ersättningsbussar är en nyckel till en bättre pendlarhöst enligt Arriva.

– Jag tycker att vi har fått till en bra lösning. Förra året ställde ombyggnationer på vägar, som i Arninge och Bällsta till det. I år har vi pratat med alla aktörer innan, säger Izhak Dan.

I höst hotar dock ökad trängsel på de små smala perrongerna. Östra station stängdes av redan i juni, men under semestermånaderna var trycket inte på tågen inte så högt, trots att de bara gick en gång i halvtimmen.

Veckan före skolstart var Kårstatåget som kommer till Universitetet strax före åtta inte fullt.

Men i den smala trappan upp till bron är det ändå tvärtjockt. Grånande kortklippta nackar och guppande hästsvansar sveper förbi tätt intill näsan. Det är en varm morgon och det luktar svett och litet schampo.

Det tar flera minuter att komma upp på bron som tar lemmeltåget av pendlare vidare mot tunnelbanan.

– Det är jobbigt och svettigt, konstaterar pendlaren Moa Dalén.

För Vallentunabor innebär höstens ombyggnation inte bara trängsel utan också glesare trafik på stationerna norr om Ormsta.

Skälet är att tätare trafik inte kan köras av kapacitetsskäl, enligt Arriva. Varken från någon av stationerna norr om Vallentuna eller från Vallentuna är någon utökad busstrafik planerad för att kompensera.

Däremot lovar Arriva att snabbt sätta in ersättningsbussar vid förseningar. I depån finns både bussar och förare redo att rycka ut direkt, enligt Izhak Dan.

Att Östra station är stängs innebär nämligen att trafiken lättare drabbas av förseningar.

– Om det händer minsta lilla är det känsligt eftersom vi bara har två spår att jobba med, säger tågföraren Alexandra Artlöve.

Roslagsbanan är mitt uppe i en intensiv upprustningsfas.

Exakt vilka planerade åtgärder som ska genomföras och när de ska genomföras är oklart, eftersom alla ekonomiska beslut inte är fattade och landstingets ekonomi är ansträngd.

Sparkraven kan dock ge trötta Vallentuna pendlare ett andrum.

Nästa år kommer den planerade dubbelspårsutbyggnaden RoslagsNäsby-Tibble-Visinge inte att bli av, vilket betyder ett år när Roslagsbanans trafik flyter som vanligt.

Om det händer minsta lilla är det känsligt eftersom vi bara har två spår att jobba med.alexandra artlöve, Förare på Roslagsbanan

Fakta

Tips för att undvika trängseln

Vid Universitetet: Ta gång-stigen från perrongen och gå upp på bron bakvägen. Det är något längre men man slipper trängseln i trappan och får se litet av sensommargrönskan­ vid kolonilotterna.

Kliv av i Mörby. Där går bussarna 176–178 mot Danderyds sjukhus och tunnelbanan. Att promenera till tunnelbanan tar strax under tio minuter.

Åk buss 608, direktbuss till Stockholm. En nackdel är dock att denna ofta är fullsatt. Tätare turer på den är inte planerade.

källa: sl