Pendlare kan få tillbaka avgång efter protester

Morgonpendlarna från Lindholmen har fått ännu glesare mellan tågen. Efter klagomål ser nu Arriva över ändringen på nytt.
Morgonpendlarna från Lindholmen har fått ännu glesare mellan tågen. Efter klagomål ser nu Arriva över ändringen på nytt.
När 8.13-tåget från Lindholmen utgått blir det nära 40 minuters väntan mellan tågen.

– Motsägelsefullt eftersom hela Roslagsbanans utbyggnad handlar om tätare trafik, säger Sofia Segergren (C).

8.13-tåget var ett populärt tåg bland morgonpendlarna från Lindholmen. För föräldrar som lämnade barn på skolan klockan åtta, låg tåget perfekt. Nu går i stället ett morgontåg 7.53 och nästa inte förrän 8.32, nästan 40 minuter senare.

– Det är lång tid att stå och vänta på tåget, då tar man bilen, säger Sofia Segergren (C), vice ordförande i kommunstyrelsen.

Hon har länge engagerat sig för bättre tågtrafik norr om Vallentuna, i Kårsta, Försunda, Lindholmen och Ekskogen.

– Norr om Vallentuna var det värst under Roslagsbanans avstängning. Litet pay-back för oss norr om Vallentuna vore faktiskt skönt, säger hon.

På Facebooksidan ”Vallentunatrafikanter” uppmanar Sofia Segergren dem som vill ha tätare morgontrafik från Lindholmen att höra av sig till SL och entreprenören Arriva som lägger tidtabellerna.

Och redan har de synpunkter som kommit in till SL och Arriva gjort verkan.

– Vi har fått in synpunkter och nu tittar vi på möjligheten att sätt tillbaka tåget, säger Yzhak Dan, kommunikatör på Arriva.

I så fall sätts tåget tillbaka på till hösten, på Roslagsbanans augustitidtabell.

Enligt Yzhak Dan försvann 8.13-tåget när man slog ihop två tåg som stannade på alla stationer till ett snabbtåg.

– Vi prioriterade Ormsta, eftersom fler reser därifrån. I Lindholmen blev det ett glapp, men söderut har de fått fler avgångar, säger han.

Sofia Segergren menar att det är rimligt att kräva tätare turer från Lindholmen

– Motsägelsefullt att tidtabellen blivit glesare, eftersom hela Roslagsbanans utbyggnad handlar om tätare trafik. Då måste det gälla mer än centrala Vallentuna.

Fakta

Hårt prövade resenärer

De som pendlar med Roslagsbanan till och från Vallentuna kan se tillbaka på en tuff period med skakig ersättningstrafik från juni förra året.

19 juni–8 november i år stängs delar av Roslagsbanan av igen, när Östra station rustas upp.

Vallentunapendlare ska kunna ansluta till tunnelbanan vid Universitetet i stället för vid Östra station.

Källa: SL