Pendlare oroliga för nytt p-kaos

Mia Lekberg från Länna befarar att den nya trängselskatten på Essingeleden kommer att göra det ännu svårare att hitta en p-plats på parkeringen i Trångsund.
Mia Lekberg från Länna befarar att den nya trängselskatten på Essingeleden kommer att göra det ännu svårare att hitta en p-plats på parkeringen i Trångsund.
Trafiken på Essingeleden kommer att minska med tio procent när bilisterna får börja betala trängselskatt efter årsskiftet, spår Trafikverket.
Trafiken på Essingeleden kommer att minska med tio procent när bilisterna får börja betala trängselskatt efter årsskiftet, spår Trafikverket.

I Huddinge pendlar drygt 35 procent av Huddingeborna till en annan kommun för att arbeta. 69 procent av dem åker till sitt arbete i Stockholm. Många tar bilen till någon av pendeltågsstationerna och försöker ställa bilen där, vilket kan vara en utmaning. Mia Lekberg från Länna befarar att den nya trängselskatten på Essingeleden, som införs efter nyår, kommer att leda till ännu större kaos vid infartsparkeringarna.

– Det brukar vara helt fullt med bilar här. Ibland har vissa till och med parkerat längs med räckena. Jag har två grannar som börjat hyra parkeringsplatser av bostadsföreningen här intill för att vara garanterade en plats på morgonen, säger hon.

Trafikverket tror att införandet av trängselskatt på Essingeleden kommer att leda till en tio-procentig minskning av trafiken på trafikleden. Den nya trängselskatten motiveras med att man bland annat vill få fler att välja kommunala färdsätt, planera om sina resor och öka framkomligheten på Essingeleden. Men Mia Lekberg tycker att Huddinge kommun gör för lite för att underlätta för pendlarna.

– Jag tycker att det är konstigt att kommunen inte tänkt tanken att trängselskatten på Essingeleden kommer att leda till att ännu fler kommer att åka kollektivt. Det är som att de väntar på kaoset först innan de gör något åt det.

Sedan 2009 har antalet Huddingebor som pendlar till andra kommuner ökat med ungefär 5 000. Förra året pendlade sammanlagt 35 267 Huddingebor till en annan kommun för att arbeta, enligt siffror från SCB. En tidigare granskning av Mitt i Huddinge visade dessutom att antalet bilpendlare in till Stockholm har ökat med 11 procent sedan 2014.

Malin Danielsson (L), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor, berättar att kommunen ska anta ett nytt parkeringsprogram tidigt nästa vår.

– Men vi gör inget specifikt bara för att Essingeleden avgiftsbeläggs, och i dagsläget har vi inga planer på att bygga ut eller bygga fler infartsparkeringar. Men det ska överses i det nya parkeringsprogrammet, säger hon.

En annan anledning till att trycket på pendlingsparkeringarna i Huddinge kan öka är att Stockholms stad och Nacka kommun nu avgiftsbelägger sina infartsparkeringar.

– Det kommer att öka trycket i Huddinge och vi ska se över hur vi kan möta det. Sedan är det en klurig fråga med infartsparkeringar eftersom att de bör ligga i nära anslutning till kollektivtrafiken, samtidigt är det områden vi vill bygga bostäder på, säger Malin Danielsson.

I parkeringsprogrammet som nyligen varit ute på remiss framgår det att kommunen ska prioritera kollektivtrafik. Men Malin Danielsson menar att kommunen redan gjort flera insatser de senaste fem åren.

– Ett av de största problemen är att andra än de som pendlar ställer sig vid infartsparkeringarna. Det har vi försökt lösa genom att koppla det med access-kortet.

Fakta

Antalet pendlare ökar stadigt

Sedan 2009 har antalet pendlare från Huddinge in till Stockholm ökat stadigt varje år med ungefär 700 fler pendlare varje år.

Sammanlagt har antalet pendlare till Stockholm ökat 3 548 personer från 2009 till 2014.

Antalet pendlare totalt från Huddinge till andra kommuner har ökat med ungefär 1 000 personer per år de senaste fem åren.

Flest pendlarresor från Huddinge går till Stockholm. På andra plats kommer Solna med 6 procent.

Källa: SCB