Min lokala hjälte

Pendlare röt till om köer

Torbjörn Sjöström är en av alla Värmdöbor som ringt Trafikverket många gånger på grund av de långa köerna på Grisslingerakan ut mot Värmdö.
Torbjörn Sjöström är en av alla Värmdöbor som ringt Trafikverket många gånger på grund av de långa köerna på Grisslingerakan ut mot Värmdö.
Igenkorkad trafik på Grisslingerakan har fått Trafikverket att laga ­trasiga skyltar på sträckan snabbare än planerat.

Trots det reagerar många på att problemet med långa köer fått pågå i veckor.

– En olycka kunde lätt ha hänt, säger Torbjörn Sjöström.

Kilometerlånga köer, bilar som tutar och igenkorkade rondeller blev resultatet när mittkörfältet på Grisslingerakan österut stängde. Anledningen var att skyltarna som ska visa växlingens håll på det reversibla körfältet har varit trasiga.

Köerna har börjat strax före Mölnviksrondellen i höjd med Värmdö köpcentrum och fortsatt till Ålstäket i riktning mot Stavsnäs. Som värst har köerna varat i timmar och irriterat många.

Torbjörn Sjöström pendlar från Mörtnäs in till stan och har tillbringat många timmar extra på bussen hem varje dag.

– Det blir ju tärande till slut. Dessutom kunde en olycka ha skett till slut. När trafiken låser sig blir folk aggressiva och kör så hetsigt, säger han.

Efter några dagars trafikkaos kontaktade Torbjörn Sjöström Trafikverket, som meddelade att reservdelar till skyltarna inte kommit, och att felet skulle vara löst först i slutet av mars. Efter att många Värmdöbor ringt Trafik­verket tvingades man dock att agera snabbare än planerat.

– Sedan i torsdags är skyltarna tillfälligt lagade. Om problemet uppstår måste man dock låsa körfältet i en riktning igen, säger ­Johan Tjerning, presskommunikatör på Trafikverket.

Men att Trafikverket har låtit problemet med långa köer pågå i veckor upprör många Värmdöbor som pendlar.

”Hur kan en sådan känslig genomfart inte ha reservdelar? Det är totalt kaos varje dag med mängder av köande bilar och försenade bussar som inte kommer i tid till färjorna. Att försöka handla vid denna tid tar otroligt lång tid” skriver en av Lokaltidningen ­ Mitt i:s läsare i ett mejl.

Samtidigt pågår också arbetet med att göra Grisslingerakan fyrfältig. I två veckor har arkeologiska utgrävningar och geotekniska undersökningar gjorts inför byggstart, som kan starta tidigast 2019.

– Vi tittar närmare på åtgärder för att göra vägen fyrfältig, där två körfält ska reserveras till kollektivtrafiken. Det ska också bli en ny bygga en gång- och cykelbana och ett antal tomtutfarter ska samlas ihop till en lokalgata, säger Linnéa Ljung, projektledare på Trafik­verket.

Finns det inte risk för köer om två körfält blir bussfiler?

– Den frågan utreds nu och när vi har ett färdigt förslag får allmänhet och boende utmed vägen tycka till. Men eftersom planen är att ta bort övergångsställen skapas ett bättre flöde i trafiken. Dessutom väljer pendlare kanske att åka mer buss om det blir smidigare, vilket också ger färre bilar i de två körfälten och mindre köer, säger Linnéa Ljung.

Fakta

Tre körfält skulle minska köerna

Sträckan Mölnvik-Ålstäket på väg 222, den så kallade Grisslinge­rakan, byggdes om till tre körfält sommaren 2006 som ett sätt att komma tillrätta med långa köer som förekommit på sträckan i flera år.

Körfältet i mitten används i omväxlande riktning till och från Ålstäket.

2019 ska vägen byggas om till fyrfilig, varav två körfält är tänkta att reserveras till kollektivtrafik.

Källa: Trafikverket