Pendlare tar alla platser

Peter Blau bor nära Helenelunds station. Hans kvarter fylls av pendlare om dagarna.
Peter Blau bor nära Helenelunds station. Hans kvarter fylls av pendlare om dagarna.
Bristen på infarts­parkeringar i Sollentuna är akut.

Under tiden svämmar bostadskvarteren runt stationerna över av pendlarnas bilar.

– Det blir värre och värre, säger Peter Blau, boende i Helenelund.

Att de 640 platserna på Sollentunas sex infartsparkeringar allt som oftast är knökfulla är inget okänt problem. I takt med att allt fler i den snabbt växande kommunen, inte utan påtryckningar från de styrande politikerna, väljer att ta pendeltåget in till stan svämmar bostadskvarteren omkring stationen över av dagpendlarnas bilar.

Peter Blau har bott på Park­vägen, nära Helenelunds station, sedan 1959 och är en av alla Sollentunabor som har sett hur kvarteret fylls av bilar under dagtid.

– Ingen som står här på gatan under dagtid bor här. På sportlovet var det helt tomt på dagarna.

När Lokaltidningen Mitt i kontrollerar hans påstående visar det sig stämma. Av 20 bilar som stod på Parkvägen förra tisdagen var det ingen som var registrerad inom en radie av 500 meter. I stället hörde de hemma i Edsviken, Töjnan, Knista och Bagarby. Infartspendlare, helt enkelt.

– Jag har inget emot att det står bilar på gatan här, men situationen är ohållbar som den är.

Peter Blau har flera gånger vänt sig till kommunen för att göra ­politiker och tjänstemän uppmärksamma på problemet.

– De är väl medvetna om situationen, men ingen gör något.

En lösning kan dock vara inom räckhåll. Thomas Ardenfors (M), ordförande i kommunstyrelsens plan- och exploateringsutskott, säger att kommunen jobbar med ett förslag som snart ska läggas fram.

– Det här ligger på tio-i-topp på listan över praktiska problem som kommuninvånarna vill att vi ska lösa, och det har eskalerat de senaste månaderna, säger han.

– Jag delar den här oron som många känner, dels de som vill ha någonstans att parkera, dels de som upplever negativa konsekvenser av att bo nära en pendeltågsstation.

Exakt vad som ska göras vill han ännu inte avslöja. Men det ska göras snart.

– Det är ett så pass alarmerande behov att vi måste lösa detta i närtid, det får inte bli någon långbänk.

Thomas Ardenfors säger att det är en utmaning att hitta mark till infartsparkeringar.

– De plättar vi har i kollektiv­trafiknära områden är extremt eftertraktade för att bygga bostäder på.

Så eftertraktade att en del av dagens befintliga infartsparkeringar med största sannolikhet kommer att försvinna.

– När det gäller parkeringen i Häggvik, på den västra sidan, kommer en viss del av marken att vara aktuell för planläggning av bostäder inom en femårsperiod, säger Thomas Ardenfors.

Fakta

Här finns 640 ­infartsparkeringar

Källa: Sollentuna kommun