Pendling med bil ger stora utsläpp

Knappt 30 procent av de nyregistrerade bilarna i Värmdö är miljöbilar. Bilisterna i Värmdö använder mycket bensin och diesel, vilket gör att de påverkar klimatet mer än de flesta kommuner i Sverige.
Knappt 30 procent av de nyregistrerade bilarna i Värmdö är miljöbilar. Bilisterna i Värmdö använder mycket bensin och diesel, vilket gör att de påverkar klimatet mer än de flesta kommuner i Sverige.
Färre miljöbilar, mer bilkörning och mer koldioxidutsläpp. Det gör Värmdö kommun till länets sämsta bilkommun.

Bara fyra av Sveriges kommuner är sämre vad gäller klimatpåverkan och kostnader orsakade av bilkörning.

Undersökningen har tagits fram av Statoil, som ger Värmdö en bottenplacering i Stockholms län.

– Det finns en naturlig förklaring och det är att Värmdö är en pendlarkommun. Konstigare än så är det inte, säger Peter Frej, ordförande i samhällsplaneringsnämnden.

Siffror från Statistiska centralbyrån visar att 12 478 personer pendlar till jobbet på annan ort, medan 7 365 både jobbar och bor i Värmdö. Pendlingen blir här en miljöfråga. Kommunen har för avsikt att minska pendlingen, och därmed klimatpåverkan, genom att skapa jobb i hemorten.

– Vi har i dagsläget två stora industriområden på gång. Vi vill göra det möjligt att jobba nära sitt boende, säger Peter Frej.

Inte heller Pella Thiel, ordförande i Naturskyddsföreningen Värmdö, är förvånad över siffrorna.

– Men kan jag tycka att kommunen helt misslyckats med att försöka minska bilberoendet genom sin samhällsplanering, säger hon.

Pella Thiel syftar på att Värmdö är byggd med orterna kringströdda i kommunen. Det är långt att ta sig till handelsområden, stora vägar delar upp områden och de allmänna kommunikationerna är dåliga.

– De externa köpcentrumen gör att även handeln är bilberoende, säger hon.

Peter Frej håller inte med om att handeln är dåligt placerad.

– Vi försöker stärka de köpcent­rum vi har för att folk ska slippa åka till Nacka. Områdena ligger i direkt anslutning till länsvägar och inte på några konstiga ställen, säger han.

Koldioxidutsläppen slår inte främst mot Värmdös klimat.

– Det påverkar fattiga människor på Afrikas horn mest. Man kan därför säga att det är en moralisk fråga – har vi rätt att förstöra för fattiga människor och kommande generationer genom hur vi transporterar oss, säger Pella Thiel.

Bilismen påverkar dock Värmdös natur i ett annat avseende.

– Bilar tar stor plats och då måste blir grönstrukturen fragmenterad. När man flyttar hit är det mycket för att man vill ha nära till naturen, men nu byggs vägar och köpcentrum mitt i den.

Pella Thiel är förvånad över att andelen nya miljöbilar som registreras i kommunen är färre än i de flesta andra kommuner.

– Jag tänker att storstadsbor generellt har en hög miljömedvetenhet. Många i Värmdö har det gott ställt, är beroende av bil och betraktar sig som Stockholmare och då skulle jag förvänta mig en högre andel miljöbilar, säger hon.

Fakta

Vad gör du för att minska miljöpåverkan i trafiken?

Zofia Persson, Mörtnäs, trädgårdsmästare:

”Jag har en miljöbil och försöker att köra så lite som möjligt.”
Evelina Karlsson, Bullandö, säljare:

”Jag har en miljöbil. Men jag hade åkt buss om bussarna till Stockholm hade gått oftare från Bullandö.”
Magnus Lindgren, Djurö, markanläggare: ”Jag försöker hoppa över en växel när jag växlar upp. Det är något jag har lärt mig nyligen.”
Sture Wikberger, Gustavsberg, pensionär: ”Jag tar alltid buss in till Stockholm, då åker jag aldrig bil.”