ANNONS

Pensionärer förlorare på slopad sommarbiljett

I sommar går det inte att använda sommarbiljetten för en tur till Djurgården exempelvis.
I sommar går det inte att använda sommarbiljetten för en tur till Djurgården exempelvis.
2017 finns inte längre någon sommarbiljett. För pensionärer som tidigare köpt sommarbiljetten innebär det nu en kostnadsökning med 48 procent.
– Det här borde äldre ha informerats om, säger pensionären Lars Levin.
ANNONS

Stockholms läns landsting genomför just nu stora förändringar i SL:s biljettsystemet. Zoner har tagits bort, enhetstaxa är införd och så har politikerna beslutat om att rensa upp bland olika biljettvarianter.

– Det har varit en djungel av biljetter med olika priser på samma resa. Det har många gånger varit förvirrande, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

En av biljetterna som försvinner är ”sommarbiljetten” som till priset av tre månader gav resenärer tillgång till kollektivtrafiken i fyra månader.

2016 såldes 54.400 sommarbiljetter. Många av köparna är pensionärer.

När pensionärerna sommaren 2017 hänvisas att köpa ett 90- plus ett 30-dagarskort innebär det en kostnadsökning på 48 procent jämfört med 2016.


 

Lars Levin pensionär

Lars Levin, pensionär.


Totalt räknar SL med att borttagandet av sommarbiljetten ska leda till 20 miljoner kronor i extra intäkter per år. En som har reagerat är pensionären Lars Levin i Kristineberg.

ANNONS

– Det är ju solklart att det handlar om att fylla på kassan, säger han.

Han köper sommarbiljetten varje år.

– Det är ju på sommaren man vill vara ute. Och vi äldre är ju hänvisade till kollektivtrafiken, säger Lars Levin.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) säger att den främsta anledningen till borttagandet av sommarbiljetten är att förenkla, och att det är ett led i det stora förenklingsarbete som skett på biljettsidan.

– Beslutet är blocköverskridande och i politisk enighet. Det har handlat om att förenkla och att kunna satsa på subventionerade biljetter till trogna grupper som pensionärer, studenter och ungdomar, säger han.

Så unga och äldre kan vänta nya subventioner?

– Vi har i dag subventioner. I många delar av Sverige finns ingen pensionärsrabatt. Nu har vi förenklat och har en fullt ut betalande kategori och en reducerad kategori där båda unga, studenter och pensionärer ingår.

Vad ska ni göra med de extra 20 miljonerna?

– Vi ser framför oss att göra så att kollektivtrafiken är trygg, punktlig och med ökad kvalité. Det som våra resenärer efterfrågar, säger Kristoffer Tamsons (M).

Lars Levin är fortsatt kritisk.

– Jag köper inte det där med enkelhet. Det lyser ju igenom att det är en ekonomisk fråga, säger Lars Levin.


120 dagar i sommartrafiken

Så skiljer sig priserna för att resa fyra månader under somrarna 2016 och 2017.

Källa: SLL/SL