ANNONS

Personal på äldreboende larmar om brister

Hagtorps äldreboende.
Hagtorps äldreboende.
Flera anställda på Hagtorps äldreboende riktar skarp kritik både mot vårdbolaget Frösunda omsorg och hur kommunen valt att agera när man larmat om brister. Frösunda Omsorg säger att man ser allvarligt på kritiken men de anställda är skeptiska till om det kommer ske några förändringar.
ANNONS

Personalen på Hagtorps äldreboende har kontaktat kommunen genom en skrivelse där de berättar om stora brister i verksamheten. Det handlar framförallt om personalbrist, våld mot personalen och att de boende far illa.

– Om någonting ovanligt händer som inte ingår i rutinen måste man skriva en avvikelse som ska följas upp och utredas, men ingenting följs upp eller återkopplas till rätt personalen.

”Vi har haft flera incidenter när demenssjuka lämnar boendet under natten och hittats nedkylda av polis” – En anställd på Hagtorp

En annan anställd nämner ett tillfälle där en äldre försökt ta sitt liv, utan att personalen erbjudits någon krishantering.

– Vi har haft flera incidenter när demenssjuka lämnar boendet under natten och hittats nedkylda av polis. Vi har påtalat att vi behöver larm som meddelar om någon är på väg ut, samt mer personal nattetid. Det har bara blivit värre sen i höstas och sedan eskalerat under december och januari.

”Det är mycket beklagligt”

Verksamhetschefen avslutar sin tjänst under fredagen och vill därför inte ställa upp i en intervju. Eva Ingemarsdotri, affärsområdeschef på Frösunda äldreomsorg, ser mycket allvarligt på den kritik som lyfts.

– Det är mycket beklagligt att man inte fått gehör för sina synpunkter. Får man ingen respons ska man ta det vidare, vi har också en visselblåsarlinje om man på något sätt känner att man inte kan prata med sin närmsta chef.

Har ni gjort någon analys om varför det brustit? 

– Genom att vi redan påbörjat åtgärdsarbetet med bland annat fokusgrupper med medarbetare, kund och närstående har vi påbörjat inhämtat av information inför analysen.

ANNONS

Många känner att man inte följt upp de avvikelser man rapporterat? 

– Uppenbarligen är det så att det inte tagits på allvar, vilket i sig är väldigt allvarligt. Så ska det inte gå till, alla avvikelser ska upp på bordet och sedan ska alla medarbetare jobba med förbättringsåtgärder. Det är genom avvikelser vi förbättrar kvalitén i omsorgen.

Då personalen upplevt att de inte fått något gehör hos Frösunda omsorg har man kontaktat kommunen.

– Vi har tydligt sagt att Frösunda omsorg ska leverera en bra vård för våra brukare utifrån det avtal som finns och jag tycker att de förstår allvaret i de diskussioner vi har, säger Jesper Kyrk, biträdande socialchef på socialkontoret.

Hur reagerar ni på kommunen när ni läser de anställdas klagomål?

– Vi reagerar skyndsamt, vi har en löpande dialog med Frösunda angående avvikelser och synpunkter. Frösunda driver Hagtorp på entreprenad och har ansvar för att ha en löpande dialog med sin personal.

Den anställda personen som skickade in skrivelsen till kommunen är fortfarande mycket skeptisk.

– Jag skickade in den skrivelsen i början av februari och nu är det snart mars, det är inte skyndsamt. Och när det gäller Frösunda omsorg begriper jag inte alls, vi har påtalat brister under hela hösten och först nu begriper de att något gått fel.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.