ANNONS

Personal från boendet lämnade protestlista

Personalen på Hagtorp äldreboende lämnade in en protestlista till kommunen.
Personalen på Hagtorp äldreboende lämnade in en protestlista till kommunen.
Flera anställda, äldre och anhöriga har skrivit under en protestlista om Hagtorps äldreboende.
– Vi hoppas att kommunen ställer mer krav på företaget och tar oss på allvar, säger Mervi Torppa, undersköterska på Hagtorp.
ANNONS

På tisdagen samlades ett tjugotal personer från personalen på Hagtorps äldreboende för att överlämna en protestlista till socialkontoret. Som Mitt i tidigare har skrivit om har personalen larmat om vad de uppfattat som stora brister i boendet.

Deras oro handlar framför allt om personalbrist och att de boende far illa. 46 personer har skrivit under listan.

– Både anhöriga, kunder och personal har skrivit under listan. Det handlar framförallt om att vi är underbemannade. I och med att vi är underbemannade uppkommer massor av andra brister, säger Hannah Nyström, undersköterska på Hagtorp äldreboende.

Personalen upplever att de inte fått återkoppling eller åtgärder när de har lyft kritiken till företagsledningen.  Nu hoppas de att kommunen kan vägleda företaget för att säkra en bra omvårdnad.

– Vi hoppas att kommunen ställer mer krav på företaget och tar oss på allvar, säger Mervi Torppa, undersköterska på Hagtorp.

Frösunda omsorg, som driver boendet, har tidigare berättat att de ser mycket allvarligt på kritiken som lyfts och att de har påbörjat en åtgärdsplan.

Utöver protestlistan till kommunen har även en anmälan om hög arbetsbelastning och ensamarbete upprättats till Arbetsmiljöverket genom det fackliga skyddsombudet.

På plats i kommunhuset kunde ingen från socialkontoret ta emot personalen från boendet. Besöket var inte föranmält eftersom personalen fått beskedet att klagomål kunde lämnas till receptionen.

Efter att boendets kundnöjdhet hade minskat i brukarundersökningen Öppna jämförelser, genomförd 2016, hade socialkontoret samtal med ledningen för Frösunda omsorg som tog fram en handlingsplan. När personal senare hörde av sig med synpunkter träffade kommunen åter igen ledningen.

ANNONS

– Det är vår uppfattning att ledningen tar det här på stort allvar. Möten med medarbetare genomförs liksom möten med boende och anhöriga, säger Eva Folke, socialchef på Upplands-Bro kommun.

Hon understryker att de har kontinuerliga möten med Frösunda omsorg, som driver boendet, för att säkerställa att verksamheten genomförs utifrån kvalitetsmåtten. Frösunda arbetar med att rekrytera mer personal, skapa möjligheter till fortbildning för personal och den 24 februari tillträdde en ny verksamhetschef.

Kommer kommunen inleda en dialog med personalen, eller på annat sätt bemöta deras oro?

 – Vi kommer att fortsätta samtalen med Frösunda. Eftersom det är Frösunda omsorg som driver verksamheten är det de i första hand som för dialogen med personalen. Vi har kontinuerliga avtalsuppföljningar och det är en inplanerad nu i mars och det innebär att vi då kommer att prata med personal.

De ytterligare synpunkter och den information som kommunen har tagit emot kommer tas upp med Frösunda.

– Vi kommer att följa det här noggrant. Det är naturligtvis inte bra att personalen känner oro. Det är av yttersta vikt att våra boende är nöjda och att verksamheten håller hög kvalitet, säger Eva Folke.

LÄS MER: