Personalbristen försenar posten

Brevbäraren Alec Harrison delar ut post till 900 hushåll på sin runda i Minneberg. Hans arbetsdag är ofta pressad.
Brevbäraren Alec Harrison delar ut post till 900 hushåll på sin runda i Minneberg. Hans arbetsdag är ofta pressad.
Post som delas ut klockan åtta på kvällen och företag som tvingas beställa dyr expressleverans för att vara på den säkra sidan.

Det är några följderna av det senaste årets postkaos i Bromma.

Men nu lovar Posten bättring.

Man kan inte förlita sig på Posten längre. Efter det senaste årets postkaos i Bromma är det många som har dragit den slutsatsen. En av dem är begravningsentreprenören Hans Melander. När posten med programbladen till den stundande begravningen inte kommit fick han sätta sig i bilen och köra till tryckeriet i Mörby, endast ett par timmar innan ceremonin skulle börja.

– Man kan inte komma till en begravning utan programbladen, det vore ju inget mindre än en katastrof.

Lyckligtvis hann tryckeriet trycka upp nya på kort varsel och räddade därmed dagen. Incidenten blev dock en lärdom för framtiden.

– Vi får beställa express och betala extra för att vara säkra nu, säger Hans Melander.

Under perioden januari till maj i år har posten tagit emot 325 klagomål i Bromma. Siffran kan jämföras med totalt 463 klagomål i hela västra ytterstaden, inklusive Spånga och Järvaområdet samt Ekerö kommun.

Många läsare har hört av sig till Lokaltidningen Mitt i och slagit larm om problemen. Per, som bor i Ulvsunda, fick i våras ett brev tre veckor efter att det poststämplats, och strax därefter två försändelser som var omkring tio dagar sena.

Bromma hade tidigare fyra postkontor – ett i Alvik, ett i Blackeberg, ett vid Brommaplan och ett i Ulvsunda. De har slagits ihop till ett och är i dag lokaliserade i Ulvsunda. Enligt facket började problemen i september 2011, men fackliga företrädare poängterar att det inte är själva sammanslagningen som är problemet.

– De trodde att man skulle kunna göra stora besparingar i samband med detta. Man har också missbedömt svårigheten att integrera de olika systemen, säger Lennart Karlsson, lokal facklig företrädare för Seko Posten.

Han säger att Posten inte har anställt tillräckligt många brevbärare. Dessutom har det faktum att många av brevbärarna varit tillfälligt anställda, eller anställda av bemanningsföretag, inneburit problem med bemanningen, menar han.

– De har utgått från statistik över hur mycket personal som behövs, men Bromma har en speciell geografisk struktur. Det är ofta långt mellan ställen, många trevåningsportar utan hiss och villor utan låda vid vägen. Statistiken stämmer inte överens med verkligenheten, säger Lennart Karlsson.

Postkaoset drabbar inte bara kunderna. För brevbärarna är det ett arbetsmiljöproblem, menar Lennart Karlsson.

– Många mår dåligt och har jobbat mycket övertid i flera månader.

Lennart Karlsson säger att arbetsgivaren börjat erkänna problemen, och förra veckan kom man överens om ett åtgärdspaket som facket tror kommer att förbättra situationen.

Ingmarie Carlsson, regionchef på Posten Stockholm nord, bekräftar bilden.

– Vi har bekymmer i Bromma och Blackeberg har tyvärr varit extra drabbat.

– Vi har inte lyckats organisera vår förändring tillräckligt väl och har inte alltid haft tillräckligt många vikarier tillgängliga.

– Det kommer absolut att bli bättre, lovar Ingmarie Carlsson.

Fakta

Posten har ett samhällsansvar

Det statliga bolaget Posten AB har ålagts av staten att utföra en samhällsomfattande posttjänst.

I den ingår bland annat femdagarsutdelning, något de privata postaktörerna inte behöver uppfylla.

Postens utdelning måste vara rikstäckande.

Posten är också skyldig att erbjuda så kallad över natt-befordran, vilket innebär att en försändelse ska komma fram dagen efter den postats.

Källa: Post- och telestyrelsen