Pilot skadad i flygkrasch

Ett ultralätt flygplan kraschade utanför Kungsängen förra tis-dagen.

Piloten fick föras till sjukhus med helikopter.

– Vi undersöker nu vad som orsakade olyckan, säger Rolf Björkman, flygchef för Kungliga svenska aeroklubben.

Larmet om haveriet inkom till räddningstjänsten vid 15-tiden förra tisdagseftermiddagen.

En flygelev, vars handledare stod på marken på Frölunda flygfält och hade kontakt med piloten via radio, hade enligt flygklubben gått ner för landning för tidigt, och hamnade utanför landningsbanan.

Flygplanet landade på nosen och kraschade.

Enligt polisen skadade piloten sitt ena ben och fick föras till sjukhus med ambulanshelikopter, men skadorna ska inte vara av ett allvarligt slag.

Vad som ligger bakom haveriet är ännu okänt.

Kungliga svenska aeroklubben (KSAK) har redan påbörjat en undersökning om vad som orsakade olyckan.

– Vi kommer att göra en intern utredning, för vår egen skull. Vi vill veta vad som orsakade olyckan och om vi kan dra lärdomar från det i framtiden, säger flygchefen Rolf Björkman.

Han misstänker dock att det inte handlar om något tekniskt fel på flygplanet av typen Eurocub, utan att olyckan snarare berodde på en missbedömning av piloten.

– Vi kommer att prata med piloten, vittnen och flygläraren för att se om vi utifrån det kan komma fram till vad som har hänt. Den här typen av utredningar kan ta allt i från någon vecka till någon månad.

Flygplanet som piloten flög var ett ultralätt, alltså ett enmotorigt, flygplan med två sitsar.

– Det handlar om ett litet flygplan som inte går särskilt snabbt. Det är sällan någon skadar sig allvarligt vid olyckor där ultralätta flygplan är inblandade. Oftast blir själva flygplanet mer illa däran än piloten, säger Rolf Björkman.

Fram till för tre år sedan utredde Statens haverikommission alla olyckor där flyg var inblandade. Efter en lagändring togs det kravet bort.

– Nu utreder vi bara olyckor med ultralätta flygplan där det finns ett säkerhetsintresse och där vi ser att olyckan kunde ha inträffat vid övrig flygtrafik, säger Sakari Havbrandt, utredningschef vid Statens haverikommission.

Han kan bara minnas att en olycka med ett ultralätt flygplan har utretts sedan lagändringen.

– Den olyckan handlade om ett flygplan som försvann över havet på västkusten. Brister från flygtrafikledningen konstaterades, som gjorde att flygräddning och eftersök blev försenade. Det hade kunnat vara vilket flygplan som helst, och därför utredde vi olyckan, säger han och tillägger att olyckor med ultralätta flygplan var betydligt mer vanliga för 20 år sedan.

Olyckor har inträffat på Frölunda flygfält tidigare, men ingen av allvarligare art.

Enligt Niclas Peyron, ordför­ande för Frölunda flygfält, är säkerheten högt prioriterat i klubben.

– Vi jobbar extremt mycket med säkerheten, bland annat håller vi kurser, säger han.

Vi vill veta vad som orsakade olyckan och om vi kan dra lärdomar från det i framtiden.Rolf Björkman Flygchef

Fakta

13 haverier i fjol Antal p-böter i Upplands-Bro 2011

Antal haverier per år med ultralätta flygplan. Haverier kan vara allt från ett krökt landställ till totalhaveri:

Källa: KSAK