Min lokala hjälte

Planer på plattformsdörrar längs röda linjen

Citybanans stationer kommer att få plattformsdörrar. Frågan är om också Stockholms tunnelbana får det. Nu öppnas upp för plattformsdörrar längs röda linjen.
Citybanans stationer kommer att få plattformsdörrar. Frågan är om också Stockholms tunnelbana får det. Nu öppnas upp för plattformsdörrar längs röda linjen.

Väggar – så kallade plattformsdörrar – mellan resenärer och tunnelbanspår har diskuterats i lanstinget flera gånger. Det har även prövats i liten skala vid Åkeshovs tunnelbanestation. Alla nya stationer längs den gula linjen, som ska stå klar 2020, kommer även att få plattformsdörrar.

Men till tunnelbanans alla gamla stationer saknas pengar till skyddsdörrarna, anser lanstinget, och förslaget har avvisats – trots att alla är överens om att dörrar som bara öppnas när tågen stannar på stationerna minskar risken för olyckor.

Men nu öppnas upp för att det ändå kan bli plattformsdörrar på tunnelbanans röda linje – men en modernare och billigare lösning. Det skriver tidningen Dagens Nyheter. Plattformsdörrarna kan införas i samband med att förarlösa tåg introduceras på röda linjen.

Både Riksförbundet för suicid prevention och Synskadades riksförbund i Stockholms län är för att plattformsdörrar införs i Stockholms tunnelbana.

I en utredning räknar man med att plattformsdörrarna på röda linjen kommer att kosta uppemot 1,8 miljarder kronor.