Politisk oenighet kring Tyresövägens tredje körfält

tyresövägen petterboda
Det nya styret – L, MP och S – driver på för körfält för buss hela vägen in till stan.
Det har snart gått ett år sedan valet. Inför valet berättade partierna vad de ville göra i fem heta frågor.
Mitt i Tyresö frågade det nya styret och oppositionsrådet hur de tycker att det har gått.
Här är andra delen – Tyresövägen.

Hur ska ni lösa trafiken längs Tyresövägen? Det var en av fem valfrågor politikerna fick svara på inför valet.

Vägen måste breddas med ett tredje fil för att skapa ett kollektivkörfält för bussarna, svarade Liberalerna som också ville se en snabbare utbyggnad. Socialdemokraterna ville se fler bussar, pendlarparkeringar och ett tredje körfält. Miljöpartiet svarade bland annat bussfiler hela vägen till Gullmarsplan för att göra det attraktivt att välja bussen.

Till skillnad mot då styr nu som bekant de tre partierna ihop.

Vad har ni i Tillsammans för Tyresö sedan valet gjort för att lösa trafiken längs Tyresövägen?

– Gång-och cykelvägstunnel och ny busshållplats vid Petterboda är invigd och arbetet med rondellen pågår, skriver Anita Mattsson (S), Mats Lindblom (L) och Marie Åkesdotter (MP) i ett gemensamt svar.

Bättre kollektivtrafik är avgörande, anser de.

– Vi driver på för körfält för buss hela vägen in till stan. Vi bygger ut för mer cykelpendling och kombinationsresor med kollektivtrafik. Vi jobbar med skolorna för att få fler att välja alternativ till att skjutsa barnen med bil. Planering pågår för att snabba upp och effektivisera utbyggnad av kollektivtrafikkörfält och få bättre sträckning på de planerade cykelvägarna.
Byggtakten sänks i Strand för att inte öka belastningen på Tyresövägen.

Mats Lindblom, Marie Åkesdotter, Anita Mattsson. Tyresövägen, Petterboda

Marie Åkesdotter (MP), Anita Mattsson (S) och Mats Lindblom (L) vid invigningen av gång- och cykeltunneln vid Petterboda. Foto: Stefan Källstigen

Oppositionsrådet Anki Svensson (M) säger:

– Beslut om att bredda vägen med ett tredje körfältet togs i stor politisk enighet och skulle bli kronan på verket för att få bukt med bilköerna. Men nu ser det alltså inte ut att bli så. Det nya styret vill att det tredje körfältet ska vara ett kollektivkörfält, det är en dålig ide som vi tror kommer leda till ökade köer. Det ska vara lätt att ta sig fram oavsett om du åker bil eller buss.

 En dålig ide som vi tror kommer leda till ökade köer

Här kan du läsa andra delar i vår uppföljning efter valet