Planerna för nya bussterminalen vid Slussen får kritik

Enligt förslaget ska vänthall och bussutrymmen skiljas åt med glasväggar och glasdörrar.
Enligt förslaget ska vänthall och bussutrymmen skiljas åt med glasväggar och glasdörrar.
Samrådet om den planerade nya bussterminalen vid Slussen avslutades i veckan. Nu riktar huvudskyddsombudet för bussförarna i Nacka och Värmdö kritik mot planerna, skriver Sveriges Radio.

I tisdags avslutades samrådet om den planerade nya bussterminalen för Nacka- och Värmdöbussarna. Enligt förslaget ska den sprängas in i Katarinaberget vid Slussen i Stockholm.

Det är i huvudsak dessa planer som har kritiserats.

I ett yttrande till staden skriver Lars Öberg i Kommunal, huvudskyddsombud för bussförarna i Nacka och Värmdö, att brandrisken blir stor och luftkvaliteten dålig om terminalen byggs i ett bergrum.

För bussförarna som tillbringar mycket tid i terminalområdet, såväl under raster som när man släpper på och av folk, blir det en fråga om arbetsmiljö, menar han.

– Luftkvaliteten är ju den stora frågan på sikt. En brand händer ju som tur är inte alltför ofta, men det räcker ju med att det går åt skogen en gång så är det en gång för mycket, sa Lars Öberg i en kommentar till Sveriges Radio i går.

Hans förslag är att bussterminalen istället byggs på kajen mellan Saltsjön och den plats där terminalen finns nu, då han ser flera fördelar med en utomhusterminal.

Under samrådet har både allmänheten och berörda instanser, däribland fastighetsägare i området och andra myndigheter, tyckt till om förslaget. Totalt har stadsbyggnadskontoret fått in omkring 200 svar.