ANNONS

Fler platser på lärarutbildningen löser inte lärarbristen

Fler platser på lärarutbildningen löser inte lärarbristen. Det som krävs är att lärarstudenterna genomgår hela utbildningen.
Fler platser på lärarutbildningen löser inte lärarbristen. Det som krävs är att lärarstudenterna genomgår hela utbildningen.
Fler platser på lärarutbildningen är inte lösningen på den lärarbrist som råder.
Lösningen är att fler lärarstudenter tar examen – och att utbildningen blir bättre.
ANNONS

I våras fick lärarutbildningen i Stockholm 140 extra studieplatser i samband med regeringens satsning på bristyrken.

Men fler platser är inte lösningen på lärarbristen menar Ragnar Sjölander, ordförande för Lärarnas Riksförbund i Stockholm.

– Lösningen är kanske inte att fler tar sig in på lärarutbildningen, utan att fler som tar sig ut och blir yrkesverksamma lärare, säger han till P4 Stockholm.

Kvaliteten behöver höjas

Det är ett problem att många lärarstudenter inte går klart utbildningen. Avhoppet är störst bland ämneslärarna. Mindre än hälften av alla som påbörjar utbildningen är kvar under termin sex.

– Det är alldeles för många och en del avhopp beror på att studenter inte upplever att utbildningen är tillräckligt stimulerande. Kvaliteten på utbildningen behöver bli bättre, man behöver mer lärarledda timmar och ett bra stöd när man är ute på skolorna, säger Ragnar Sjölander till P4.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.