ANNONS

Plötsligt händer det: Mörka trappan har blivit ljus

Belysningen i trappan vid Sollentuna station har åtgärdats, efter ett halvår i mörker.
Före och efter – viss skillnad. Nu fungerar lamporna i taket – alla åtta – igen i trappan vid Sollentuna station.
Det tog sin tid, men nu fungerar belysningen i trappan vid Sollentuna station, den från busstorget ner till gångtunneln.
– Verkligen en positiv överraskning så här på kvällskvisten på väg hem från jobbet, säger Maria Sjöström.
ANNONS

Hon är en av många Sollentunabor som regerade när belysningen i trappan hade varit ur funktion i över ett halvår utan att någon gjorde någonting år det.

Men när hon försökte göra en felanmälan var det lättare sagt än gjort. Maria Sjöström hänvisades från SL till Sollentuna kommun som hänvisade till Sollentuna Energi som hänvisade till Trafikverket – som slutligen hänvisade tillbaka till Sollentuna kommun.

Oklar ansvarssituation

Ingen ville ta ansvar för att samtliga åtta takspottar i trappan var ur funktion. När Lokaltidningen Mitt i skrev om den mörka trappan slog kommunen fast att lamporna var MTR:s ansvar, medan MTR var lika säkra på att det var kommunens.

Lampor i centrum trasiga i ett halvår – ingen tar ansvar

Hur det än är med den saken så har belysningen nu åtgärdats. Alla åtta spottar i taket lyser – och trappan formligen badar i ljus.

Belysningen i trappan vid Sollentuna station har åtgärdats, efter ett halvår i mörker.

”Ett ljus i corona-mörkret”, säger Maria Sjöström som fick kämpa hårt för att ens kunna göra en felanmälan av belysningen i trappan vid stationen. Foto: Maria Sjöström

– Jag är så glad för att lamporna äntligen lyser. Under de senaste dagarna utvecklade sig frågan ytterligare, tack vare Mitt i:s artiklar. På ett föredömligt sätt tog MTR tag i det och kunde hitta den aktör som hade ansvaret, säger Thomas Ardenfors (M), ordförande i natur- och tekniknämnden i Sollentuna.

ANNONS

”Ska vara lätt att felanmäla”

Och MTR nöjde sig inte med det utan såg dessutom till att problemet åtgärdades trots att det formellt inte var MTR:s ansvar, berättar Thomas Ardenfors.

– Hatten av för MTR och vd:n Henrik Dahlin. Det är mycket glädjande att alla krafter samverkade för att hitta en lösning. Nu ser jag fram emot att möta alla inblandade för att tillsammans hitta en väg framåt där det ska vara lätt för engagerade invånare att kunna felanmäla och där det går väldigt kort tid från felanmälan till åtgärd, säger han.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Sollentuna direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.