Plötsligt var 14 miljoner borta

Prognosen för Botkyrkas fastighetsenhet pekade mot flera miljoner kronor plus vid årets slut.

Men i stället blev det ett minusresultat – 14 miljoner kronor sämre än väntat. Nu utreds om ännu en fakturabluff drabbat Botkyrka.

För ett par år sedan uppdagade Botkyrka kommun att fastighetsenheten gjort utbetalningar på 25 miljoner kronor efter misstänkta bluffakturor. Externa revisorer kritiserade kommunen för dubbla betalningar, hur tjänstemän godkänt utbetalningar utan att kontrollera underlagen och hur stora belopp gått till företag utan F-skattsedel.

Nu hopar sig åter frågorna för fastighetsenhetens tjänstemän. Utbetalningar på preliminärt 19 miljoner kronor har stoppats och ett antal fakturor som kommit in sent i december ska utredas med kommunens säkerhetsavdelning inkopplad.

Ingen på förvaltningen kunde i slutet av förra veckan bekräfta om fakturorna är korrekta eller vilka tjänster de syftar på. Tekniska förvaltningens chef Jörgen Skagerdahl kan inte heller finna någon offentlig upphandling gjord för tjänsterna, vilket lagen kräver vid större summor.

Så antingen är fakturorna en bluff eller så är det kommunen som inte gjort den upphandling som krävs?

– Ja, så är det.

Förvaltningen har de senaste åren fått kritik för stora problem med överdragna budgetar i olika projekt.

Den här gången är det framför allt de nämnda fakturorna som fått driftbudgetens preliminära resultat att rasa, enligt Jörgen Skagerdahl. Fakturorna är inlagda som utgifter i nu­läget, men kan komma att tas bort eller förändras ­beroende på vad internutredningen visar.

Förra måndagen blev en chef på förvaltningen uppsagd med omedelbar verkan. Det beror enligt Skagerdahl bland annat på att chefen inte följt direktiv och beslut.

– I dag gör jag inte någon koppling till oklarheterna om fakturorna, säger han.