Kriget om Söders gator lär bara bli värre

Många samsas om lite yta i stan. Nu vill staden och polisen att vi skärper oss i trafiken.
Många samsas om lite yta i stan. Nu vill staden och polisen att vi skärper oss i trafiken.
Cyklister som kör mot rött, fot­gängare som bara går rakt ut i gatan och hetsiga bilister som kör för fort.
Det är trångt på Södermalms gator­. Och polisen vill att vi skärper oss. För det kommer att bli värre.
– Man borde överlag släppa ner pulsen och andas, säger kommissarie Hans Nilsson.

Cyklisterna och fotgängarna blir allt fler på Södermalm – samtidigt som hundra­tusentals bilar kör i innerstan varje dag. Tonen bland stadsdelens trafikanter kan vara hård. Om det vittnar trafikanter, polisen och kommunen.

Nya prioriteringar ligger bakom

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) tror att de senaste årens tydliga politik, där cyklister prioriteras före bilar, kan vara en förklaring till det råa trafikklimatet innanför tullarna.

– Stockholm har alltid varit en rörig trafikmiljö, men befolkningen växer­ mycket samtidigt som vi gör många åtgärder­ för att främja för cyklisterna­. Bilisterna upplever att de inte får samma­ utrymme som tidigare och det skapar en sorts konflikt.

Gatorna med flest olyckor mellan två trafikslag på Södermalm sedan januari 2016.

– Det kommer vara rörigt ett tag och många känner sig förfördelade, men jag räknar med att det bli fler som börjar cykla och då kommer att det att lätta för bilarna också, säger Daniel Helldén.

Värre lär det bli

De som tycker att det är trångt om utrymme på Södermalms gator nu får räkna med att det kommer att bli ännu trängre. För tio år sedan bodde 113 970 personer i stadsdelen – nu är siffran uppe­ i 128 684. Om tio år är siffran 135 178 , enligt stadens prognoser.

Vad gör ni fysiskt för att minska konflikterna?

– Alla satsningar på cykelinfrastrukturen ska göra att det blir tryggare­ med avgränsade och separerade cykel­- och gångbanor. Och att göra det tydligare om det är cyklar eller bilar som har förtur, säger Daniel­ Helldén.

Bilar mot bilar är vanligaste olyckstypen på Södermalm.

Även polisen märker av problem med attityden i innerstadstrafiken. Hans Nilsson, är kommisarie vid trafik­sektion i Stockholm och cyklar själv i inner­stan. Hans känsla är också att stämningen är irriterad och hetsig, speciellt där gränsen mellan trafikanterna är minimala.

– Folk har lätt att skrika till varandra­ och kalla varandra det ena och andra. Det är tajt, folk är stressade och ska fram till varje pris.

Är det några som missköter sig mer än andra?

– Nej, det är nog svårt att utkristallisera. Men mellan cyklister och bilister­ finns en begynnande irritation vilket­ kan bero på att cyklisterna får mer plats och bilisterna mindre. Cyklisterna­ känner­ sig privilegierade, tar för sig mer och det irriterar bilister, samtidigt som regelefterlevnaden hos cyklister brister lite. Känslan är att konflikterna mellan dessa har ökat.

Släpp pulsen och andas

Hans Nilsson tycker att folk måste bli bättre på att ha förståelse för de olika­ villkoren som gäller för de olika trafikanterna. Och att många överlag borde­ överlag skärpa sig, släppa ner pulsen och andas.

– Vi måste visa hänsyn till varandra och inte stressa iväg. För man vinner ingen tid utan riskerar bara att förlora tid om något händer.

Hjärta efterlyses

På grund av den hårda stämningen­ och attityden har staden under året rullat ut en kampanj för att få oss att ”visa mer hjärta och hänsyn i trafiken”.

– Alla tycker att de är de enda som beter­ sig bra och att alla andra är otrevliga och missköter sig. Vi vill lufta de här frågorna­ för att få alla att tänka till att allt inte är så svart eller vitt. Kan vi samspela mer kan vi få det att flyta bättre, säger Daniel Helldén.

Hotas på nätet

Men det är inte bara på gatorna tonen­ hårdnar. Även i sociala medier står bråken­ och påhoppen som spön i backen. Trafikborgarrådet själv är ett häftigt­ omtalat diskussionsämne. Hans korståg mot bilen delar minst sagt åsikterna. Han berättar att han fått ta emot både hat och hot.

– De som inte på något sätt vill prata­ om saken, utan bara tycker att man borde försvinna. Det är aldrig trevligt­ att få de här riktigt arga mejlen när det gör detsamma vad man svarar. Det känns sorgligt när de dyker upp. Men de positiva reaktionerna väger ändå upp.

Är det för aggressivt och hetsigt i innerstadstrafiken?

Roger Bjelvenius
HORNSBRUKSGATAN 13.30
– Absolut, det är alldeles för stressat och tempot har dragits upp för att folk ska få ihop livspusslet. Så här var det inte förr. Det gäller både cyklister och bilister, men värst är cyklisterna som inte följer reglerna och inte tror att rödljusen gäller dem.
Jag tror attityden måste ändras förändras och folk måste bli mindre stressade. Jag är också sen ibland och stressar men jag försöker ta hänsyn när jag kör och det hjälper inte att skrika. Man kommer inte fram snabbare utan möts ändå vid nästa rödljus.
Marielle Thoman
HORNSTULL 13.15
– Jag har bott i Stockholm i 22 år och jag märker enorm skillnad. Det är såklart fler människor men det märks på hela samhället där det är mer hetsigt och aggressivt. Jag körde bil hit till Hornstull nu och tänkte att jag inte skulle vilja cykla här inne längre. Det går cykelfiler mitt i gatan, och jag hade kunnat köra på någon utan att jag ens körde för fort. Alla borde få vara föräldralediga och ta det lugnt och få mer tålamod.
Stefan Magnusson
KARLAPLAN: 15.32
– Nej det tycker jag inte. Men när folk blir arga blir de riktigt arga och man ser att de skriker "jävla idiot". Men annars tycker jag det är ganska bra i trafiken.
Den största irritationen tror jag finns mellan bilister och cyklister. Jag tror många cyklister inte förstår hur svåra de är att se. Speciellt med de snabba elcyklarna som bara vips är där.
Jag vet inte om det blivit värre eller inte. Jag är så van eftersom jag jobbar med det varje dag, men det är möjligt eftersom cyklisterna har blivit så många fler.
Anita Green cyklist:
HORNSTULL 12.50
– Jag håller med. Jag har cyklat i många år och nu är det hur hetsigt som helst och många tar ingen hänsyn alls.
I en korsning går jag hellre av cykeln och går, för man vet inte om de andra kommer stanna eller inte. Jag cyklade själv i cykelbanan på Hornsgatspuckeln för några år sedan när en moped med flak med krattor och annat på kom körandes. En av krattorna fastnade i mitt hjul. Så det kan hända även på cykelbanorna.
Per Söderpalm
MARIEBERGSGATAN 13.50
– Jag tycker inte det är så bråkigt, men som cyklist tycker jag att andra cyklister borde ta de lugnare. Många kör som att de är med i ett racerlopp. Det är farligt för mig som cyklist och även för andra. Sedan kör många skåpbilar ofta som galningar. Min policy är att köra långsamt. Jag bor i innerstan och då har man råd att ta det lite lugnt.
Busschaufför Camilla Närvik
53:ANS BUSS 14.00
– Det är det absolut. Stockholm är den absolut värsta platsen att köra i världen. Jag har kört buss i Oslo och Göteborg. Men här i Stockholm är det ingen som tar hänsyn och alla kör hejvilt.
Jag tycker man bygger bort bussfiler och trafikplaneringen är för dålig. Cykelbanorna är värst och jag blev chockad när jag började köra här 2013 att man korsar cykelbanorna med busskörfälten. Egentligen är det nog inga som är värre andra i trafiken, men taxibilarna är som getingar.
Fakta

Så många är vi som rör oss

Fordonspassager över trängselskattgränserna per dygn:

2009: 380 000

2011: 359 000

2013: 363 000

2015: 334 000

2017: 320 000

Minskning från 2015 och framåt beror främst på nya sätt att mäta sedan Norra länken öppnade. Antalet faktiska bilturer i innerstan tros ha stått hyfsat still senaste åren.

Antalet cyklister vid stadens mätstationer per dygn i innerstan:

2000: 27 910

2008: 47 860

2016: 59 844

Fotnot: Siffrorna visar snitt över en femårsperiod och uppdateras varje år.

Antalet fotgängare:

Har bara mäts ett par år, men från 2015 till 2016 ökade fotgängarna på innerstadsgatorna där staden gjort mätningar med 20 procent.

Källa: Trafikkontoret