Kriget om Östermalms gator lär bara bli värre

Många samsas om lite yta i stan. Nu vill staden och polisen att vi skärper oss i trafiken.
Många samsas om lite yta i stan. Nu vill staden och polisen att vi skärper oss i trafiken.
Cyklister som kör mot rött, fot­gängare som bara går rakt ut i gatan och hetsiga bilister som kör för fort.
Det är trångt på Östermalms gator­. Och polisen vill att vi skärper oss. För det kommer att bli värre.
– Man borde överlag släppa ner pulsen och andas, säger kommissarie Hans Nilsson.

Cyklisterna och fotgängarna blir allt fler på Östermalm – samtidigt som hundra­tusentals bilar kör i innerstan varje dag. Tonen bland stadsdelens trafikanter kan vara hård. Om det vittnar trafikanter, polisen och kommunen.

Nya prioriteringar ligger bakom

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) tror att de senaste årens tydliga politik, där cyklister prioriteras före bilar, kan vara en förklaring till det råa trafikklimatet innanför tullarna.

– Stockholm har alltid varit en rörig trafikmiljö, men befolkningen växer­ mycket samtidigt som vi gör många åtgärder­ för att främja för cyklisterna­. Bilisterna upplever att de inte får samma­ utrymme som tidigare och det skapar en sorts konflikt.

Gatorna med flest olyckor mellan två trafikslag på Östermalm sedan januari 2016.

– Det kommer vara rörigt ett tag och många känner sig förfördelade, men jag räknar med att det bli fler som börjar cykla och då kommer att det att lätta för bilarna också, säger Daniel Helldén.

Värre lär det bli

De som tycker att det är trångt om utrymme på Östermalms gator nu får räkna med att det kommer att bli ännu trängre. För tio år sedan bodde 61 506 personer i stadsdelen – nu är siffran uppe­ i 73 522. Om tio år är siffran 87 062, enligt stadens prognoser.

Vad gör ni fysiskt för att minska konflikterna?

– Alla satsningar på cykelinfrastrukturen ska göra att det blir tryggare­ med avgränsade och separerade cykel­- och gångbanor. Och att göra det tydligare om det är cyklar eller bilar som har förtur, säger Daniel­ Helldén.

Bilar mot bilar är vanligaste olyckstypen på Östermalm.

Även polisen märker av problem med attityden i innerstadstrafiken. Hans Nilsson, är kommisarie vid trafik­sektion i Stockholm och cyklar själv i inner­stan. Hans känsla är också att stämningen är irriterad och hetsig, speciellt där gränsen mellan trafikanterna är minimala.

– Folk har lätt att skrika till varandra­ och kalla varandra det ena och andra. Det är tajt, folk är stressade och ska fram till varje pris.

Är det några som missköter sig mer än andra?

– Nej, det är nog svårt att utkristallisera. Men mellan cyklister och bilister­ finns en begynnande irritation vilket­ kan bero på att cyklisterna får mer plats och bilisterna mindre. Cyklisterna­ känner­ sig privilegierade, tar för sig mer och det irriterar bilister, samtidigt som regelefterlevnaden hos cyklister brister lite. Känslan är att konflikterna mellan dessa har ökat.

Släpp pulsen och andas

Hans Nilsson tycker att folk måste bli bättre på att ha förståelse för de olika­ villkoren som gäller för de olika trafikanterna. Och att många överlag borde­ överlag skärpa sig, släppa ner pulsen och andas.

– Vi måste visa hänsyn till varandra och inte stressa iväg. För man vinner ingen tid utan riskerar bara att förlora tid om något händer.

Hjärta efterlyses

På grund av den hårda stämningen­ och attityden har staden under året rullat ut en kampanj för att få oss att ”visa mer hjärta och hänsyn i trafiken”.

– Alla tycker att de är de enda som beter­ sig bra och att alla andra är otrevliga och missköter sig. Vi vill lufta de här frågorna­ för att få alla att tänka till att allt inte är så svart eller vitt. Kan vi samspela mer kan vi få det att flyta bättre, säger Daniel Helldén.

Hotas på nätet

Men det är inte bara på gatorna tonen­ hårdnar. Även i sociala medier står bråken­ och påhoppen som spön i backen. Trafikborgarrådet själv är ett häftigt­ omtalat diskussionsämne. Hans korståg mot bilen delar minst sagt åsikterna. Han berättar att han fått ta emot både hat och hot.

– De som inte på något sätt vill prata­ om saken, utan bara tycker att man borde försvinna. Det är aldrig trevligt­ att få de här riktigt arga mejlen när det gör detsamma vad man svarar. Det känns sorgligt när de dyker upp. Men de positiva reaktionerna väger ändå upp.

Är det för aggressivt och hetsigt i innerstadstrafiken?

Stefan Magnusson
KARLAPLAN: 15.32
– Nej det tycker jag inte. Men när folk blir arga blir de riktigt arga och man ser att de skriker "jävla idiot". Men annars tycker jag det är ganska bra i trafiken.
Den största irritationen tror jag finns mellan bilister och cyklister. Jag tror många cyklister inte förstår hur svåra de är att se. Speciellt med de snabba elcyklarna som bara vips är där.
Jag vet inte om det blivit värre eller inte. Jag är så van eftersom jag jobbar med det varje dag, men det är möjligt eftersom cyklisterna har blivit så många fler.
Paula Wiklund
KARLAPLAN: 15.20
– Ja, det håller jag med om. Framförallt är det fler ute i trafik och många byggarbetsplatser i stan som gör att det blir stopp och att folk blir irriterade och gasar på.
Det är klart att man alltid vill att det ska bli bättre, speciellt nu när man har barn med körkort och man vet att alla inte alltid följer reglerna och vill fram till varje pris. Det är framförallt den oron jag kan känna.
Det skulle behövas att alla blev mer uppmärksamma på varandra.
Klara Jensen
SPÅRVAGNSHALLARNA 14.50
– Nej jag tycker inte det är så farligt. Det är inte så att folk skriker efter varandra. Kanske att fotgängare inte respekterar cyklister och bara går rakt ut i cykelbanor och mot rött. Cyklisterna tycker jag ändå sköter sig rätt bra. Det finns inte så mycket plats eller bra cykelbanor så vi måste samsas om väldigt lite plats.
Anna Ringholm med dottern Viktoria
SPÅRVAGNSHALLARNA 14.40
– Ja det tycker jag, och cyklisterna är dom värsta. Speciellt de som tycker att de är snabbare än alla andra och måste cykla bland bilarna.
Och så är det är svårt med de gator där cykelbanorna går parallellt med trottoaren. Där kör cyklisterna oftast bara på vid obevakade övergångsställen och inte har en aning att de ibland måste stanna. Bilisterna är duktigare på att stanna. Jag tycker man kanske borde utbilda cyklister mer om vad de får och inte får göra.
Andrew Walko
DÖBELNSGATAN 14.25
– Jag har några år på nacken och jag minns hur det var förr. Jag vet inte om det var lugnare men det var åtminstone säkrare.
Jag tror det ligger i huvudet och hur man ser på andras säkerhet.
Jag bor här på Döbelnsgatan och hjälper till med barnbarnen och upptäckte att cyklister struntade i att dom kunde köra på barnen vid övergångsstället. Jag tror inte de är elaka utan bara omedvetna.
Jag kör väldigt försiktigt och det räcker inte med fler skyltar man måste tänka på andra och vara försiktig.
Busschaufför Camilla Närvik
53:ANS BUSS 14.00
– Det är det absolut. Stockholm är den absolut värsta platsen att köra i världen. Jag har kört buss i Oslo och Göteborg. Men här i Stockholm är det ingen som tar hänsyn och alla kör hejvilt.
Jag tycker man bygger bort bussfiler och trafikplaneringen är för dålig. Cykelbanorna är värst och jag blev chockad när jag började köra här 2013 att man korsar cykelbanorna med busskörfälten. Egentligen är det nog inga som är värre andra i trafiken, men taxibilarna är som getingar.
Fakta

Så många är vi som rör oss

Fordonspassager över trängselskattgränserna per dygn:

2009: 380 000

2011: 359 000

2013: 363 000

2015: 334 000

2017: 320 000

Minskning från 2015 och framåt beror främst på nya sätt att mäta sedan Norra länken öppnade. Antalet faktiska bilturer i innerstan tros ha stått hyfsat still senaste åren.

Antalet cyklister vid stadens mätstationer per dygn i innerstan:

2000: 27 910

2008: 47 860

2016: 59 844

Fotnot: Siffrorna visar snitt över en femårsperiod och uppdateras varje år.

Antalet fotgängare:

Har bara mäts ett par år, men från 2015 till 2016 ökade fotgängarna på innerstadsgatorna där staden gjort mätningar med 20 procent.

Källa: Trafikkontoret