ANNONS

Polisen allt bättre på att svara i telefon när du ringer

Polis. 114 14. Telefon.
Svarstiderna har blivit betydligt kortare och allt färre ger upp i väntan på svar.
Under 2018 kunde du få vänta i nästan en timme innan en röst svarade på andra sidan luren.
Men nu har Stockholmspolisen steppat upp rejält – att ringa 114 14 är inte längre en tidstjuv.
ANNONS

”Välkommen till polisen.”

Jonas Nilsson. Polisen. Stockholm.

Jonas Mikael Nilsson, gruppchef PKC Stockholm. Foto: Polisen.

Så låter det när du slår 114 14 på din telefon. Hur länge du sen får vänta innan datarösten ersätts av en mänsklig röst varierar.

Hur som helst har svarstiderna blivit betydligt kortare än under 2018. Totalt ringde 277 783 personer Stockholmspolisen under förra året. 190 607 fick svar direkt av en telefonist och 87 176 ringdes upp i efterhand. 

– Om det är en trend eller inte kan vi inte säga säkert, men vi hoppas det. Det ser ut som vårt arbete har fått effekt, säger Jonas Mikael Nilsson som är gruppchef för polisens kontaktcenter i region Stockholm.


Så länge fick stockholmarna vänta

Tabellen visar kötiderna för att nå polisens kontaktcenter (114 14) i region Stockholm under 2018 och 2019.

Källa: Polisen

ANNONS

Kortare väntan på svar

Under 2018 kunde väntan på svar hos polisen närma sig timmen. Men under förra året förkortades väntetiderna markant.

Allra längst var svarstiderna i augusti. I december räckte det med drygt fem minuter i kö för att få komma fram till polisen.

– På sommaren är trycket som högst hos oss. Dels för att folk är lediga, åker till sommarstugan och upptäcker att de haft inbrott. Men också för att även vi går på semester då. Det påverkar såklart svarstiderna, säger Jonas Mikael Nilsson.

Polisens kontaktcenter. Stockholm.

Polisens kontaktcenter i Stockholm. Foto: Polisen

Nya rutiner gav effekt

Stockholmspolisen var inte på något sätt nöjda med de långa väntetiderna under 2018 och såg därför över sina rutiner inför 2019. Det enkla svaret på att väntetiderna nu är kortare är att personalstyrkan blivit större.

Men det beror också på ett mer effektivt arbetssätt i kombination med en ny digitaltjänst där tips kan lämnas anonymt på polisens hemsida.

– Vårt mål är att behålla de fina tider vi hade under 2019. Att få vänta fem minuter på svar, som i december förra året, tycker jag är bra, säger Jonas Mikael Nilsson.

ANNONS