Min lokala hjälte

Polisen bötfällde över 200 bilister

Sänker man hastigheten med en kilometer i timmen skulle 25 liv kunna räddas varje år, säger polisen Göran. Här delar han ut en böteslapp till en kvinna som körde i 90 på 70-väg.
Sänker man hastigheten med en kilometer i timmen skulle 25 liv kunna räddas varje år, säger polisen Göran. Här delar han ut en böteslapp till en kvinna som körde i 90 på 70-väg.
28 körkort drogs in. Över 200 bilister fick böter.

Det blev trafikpolisernas skörd då de i förra veckan gjorde kontroller på bland annat Nynäs­vägen.

Samma väg som hörde till de mest olycksdrabbade förra året.

En laser talar om att en vit Toyota kört 20 kilometer för fort. Poliserna på bron över Nynäsvägen skickar ett meddelande till kollegorna som väntar vid vägens påfart. De kör i kapp fartsyndaren och blinkar in Toyotan till vägrenen vid Gubbängens trafikplats. Lokaltidningen Mitt i:s team följer efter.

– Jag jobbar i vården och hade bråttom till ett hembesök, säger kvinnan i bilen.

Nu blir hon ännu mer försenad. Det tar fem, tio minuter för poliserna att skriva en rapport.

Enligt trafikpolisen Peter är det sällan det blir något tjafs.

– De flesta vet om att de kört för fort, säger han.

Resultatet av förra veckans specialinsats mot fortkörning i söderort blev 28 indragna körkort och över 200 böter. Det var Nynäsvägen, E4 och Södra länken kontrollerades.

Värst var en man som körde 144 kilometer i timmen på Nynäsvägen där hastighetsgränsen ligger på 70. Och på onsdagen slutade polisernas arbetspass med en olycka där sex bilar var inblandade.

I statistiken över trafikolyckor i Farsta stadsdel 2013 är det just de större motorlederna som sticker ut. Nynäsvägen toppar listan.

– Även på Örbyleden är det rätt många olyckor, och på Magelungs­vägen bortåt Farsta. På Magelungs­vägen är det inte så mycket trafik, det inbjuder till att köra fortare, säger Åke Rimborn, trafikpolischef i söderort.

Den vanligaste olyckan är när bilister kör in i fordonet framför. Enligt polisen beror det på att man i Stockholmstrafiken ligger för nära varandra.

– Det gäller att anpassa hastigheten och hålla koll på vad som händer längre fram. Många förare tittar inte längre än till torkarbladen, menar Åke Rimborn.

2013 var ändå ett relativt bra år i trafiken i Farsta stadsdel. De svåra olyckorna var sju stycken. Det är hälften så många som två år tidigare. De lindriga olyckorna låg ungefär i nivå med 2011 och 2012.

Ingen dödsolycka inträffade i Farstaområdet, men flera på andra håll i söderort.

För att få ner antalet dödsolyckor behöver farten sänkas. Det anser trafikkontoret som under 2013 la förslag på nya hastigheter i Stockholm. Förslaget ligger ute på remiss men går allt vägen ska alla stadsdelar ses över före år 2020.

Många förare tittar inte längre än till torkarbladen.åke rimborn, trafikpolischef

Fakta

Här inträffade olyckorna i Farsta 2013

Nynäsvägen: 12.

Örbyleden: 7.

Magelungsvägen: 7.

Lingvägen: 5.

Farstavägen: 4.

Nykroppagatan: 3.

Mårbackagatan: 3.

Havsörnsvägen: 2.

Perstorpsvägen: 2.

Tyresövägen: 2.

Ågesta broväg: 2.

Farstaplan: 2.

Källa: Transportstyrelsen