Polisen finns på Facebook

Poliserna Alexander Masson, Lars Hammarsjö och Stefan Marcopolous använder sociala medier i sitt arbete.
Poliserna Alexander Masson, Lars Hammarsjö och Stefan Marcopolous använder sociala medier i sitt arbete.
Polisen i Sollentuna har börjat ta hjälp av sociala medier för att få in tips och skapa en dialog med medborgarna.

I gengäld ska allmänheten få mer insyn i polis­ens arbete.

”3 november kl. 21:39: Närpolisen Sollentuna har ikväll arbetat brottsförebyggande mot narkotika. Vårt fokus ligger i att upptäcka missbrukande ungdomar i ett tidigt skede. En handfull ungdomar rapporterades för brott mot narkotikastrafflagen. En positiv kväll för oss på Närpolisen Sollentuna.”

Så såg ett av de första inläggen ut på närpolisens nya Facebook-sida.

Närpolisen var dock inte först med att ta hjälp av sociala medier hos Norrortspolisen. Chefen för utryckningen började redan i april lägga ut meddelanden om insatser på Twitter.

– Från början användes Twitter som ett internt redskap, men så fick utomstående upp ögonen och efter det har inriktningen delvis ändrats, säger Lars Hammarsjö.

I september hängde trafikpolisen på med en egen Facebooksida.

– Tanken är att vi ska få ut budskapet om vad vi jobbar med. Att vi står vid den där skolan där föräldrar tipsat om att folk kör för fort, säger trafikpolisen Hans Nilsson.

Och nu har alltså närpolisen i Sollentuna en Facebooksida.

– Folk kommer inte till vårt kontor. Många nere på gatan vågar nog inte prata med oss öppet. Vi tror att det här är ett sätt att få kontakt med medborgarna, säger Alexander Masson.

Satsningarna är förstås inte helt okontroversiella. Samtidigt som polisen satsar på dialog på nät­et har många medier tagit bort denna funktion på grund av missbruk. Stefan Marcopolous, informationsansvarig vid Norrortspolisen menar att folk drar sig från att skriva olämpliga kommentarer på polisens sidor.

– Men det är fortfarande oklart vad vi som myndighet får ta bort, säger Lars Hammarsjö.

I början fanns också en del intern kritik.

– Folk undrade om man verkligen hade tid att hålla på med sådant här, säger Hans Nilsson.

I dag följer över 2 000 personer Lars Hammarsjö på Twitter. De flesta kollegor verkar också ha förlikat sig med tanken på att polisen nu använder sociala medier för att informera och skapa dialog.

– Jag vet att många kollegor är inne och tittar för se om de blivit omnämnda, säger Lars Hammarsjö.

Trafikpolisen har nått samma framgång. 50 personer ”gillar” deras Facebook-sida varje vecka.

– Jag tror att det finns ett otroligt stort behov och intresse för vad vi gör, säger Hans Nilsson.

Och nu hoppas alltså närpolisen i Sollentuna att befolkningen ska vara lika intresserade av deras verksamhet.

– Vi måste hänga på nu så vi inte kommer efter, säger Alexander Masson.