Polisen ska göra fler fartkontroller

Mats Lanebo och Åke Rimborn mäter bilisternas hastigheter på Nynäsvägen.
Mats Lanebo och Åke Rimborn mäter bilisternas hastigheter på Nynäsvägen.
Söderorts bilister kan vänta sig att bli stoppade i fler kontroller framöver. Från och med den 1 juli behöver Söderortspolisen inte längre bevaka Nacka.

– Vi kan lägga allt fokus på söderort, säger Åke Rimborn, trafikpolisen.

Klockan har passerat sju och den värsta rusningstrafiken har lagt sig. Personbilar, lastbilar och en och annan motorcykel svischar förbi på riksväg 73 – en del av dem över den tillåtna hastigheten 70 kilometer i timmen.

– Det här är en bred och rak väg som tyvärr inbjuder till för höga hastigheter, säger Åke Rimborn, chef vid Söderortspolisens trafikgrupp.

Med en lasermätare kontrollerar kollegan Mats Lanebo hastigheten på de förbipasserande bilarna.

– 19.33 på den där BMW:n. Hastighet 98, nio åtta, säger Åke Rimborn över radion till den polisbil som ska åka efter och stoppa föraren som låg strax under gränsen för att få körkortet återkallat.

Hastighetskontrollen på Nynäsvägen i onsdags kväll var en del av en länsgemensam trafikvecka där aggressiv körning stod i fokus.

Men även framöver kan söderortsborna räkna med att se fler poliser i trafiken.

Tidigare har Nacka ingått i bevakningsområdet för Söderortspolisens trafikgrupp. Men från och med den 1 juli kommer de att tillbringa all sin arbetstid i söderort.

– Nacka är ett stort område och speciellt på sommaren när invånarantalet därute ökar kraftigt har mycket resurser gått åt där. Totalt har vi har lagt 27 procent av vår tid i Nacka. Nu kan vi lägga allt fokus på söderort och de problem som finns här. Jag tror att det kommer att märkas en ordentlig skillnad, säger Åke Rimborn.

Både hastighets- och nykterhetskontrollerna kommer att bli fler, men framför allt kommer polisen att vara mer synlig i trafiken.

– Förhoppningsvis har det en dämpande effekt på hasigheterna. Vi ska vara synliga och öppna med vart vi är och inte ligga och trycka bakom reklampelare och ta fortkörare som de gör i USA, säger han.

Under onsdagens kontroll på Nynäsvägen rapporterades totalt 95 fortkörare. 14 av dem körde så fort att de fick sitt körkort omhändertaget.

Fyra motorcyklar som körde i mellan 130-160 kilometer i timmen stoppades.

När det gäller de motorcykel- och bilrace som tidigare ofta har körts på Nynäsvägen har det varit ovanligt lugnt hittills under sommaren, enligt Åke Rimborn

– Om det är på grund av den tragiska olyckan förra året eller av andra skäl vet jag inte.