Här är poliserna som vill lära känna dig

David, Martin, Niklas och Fredrik är de nya områdespoliserna.
David, Martin, Niklas och Fredrik är de nya områdespoliserna.
Fredrik, David, Martin och Niklas – så heter de nya områdespoliserna i Farsta lokalpolisområde. Deras jobb är att synas och skapa trygghet och kontakt med medborgarna i kvarteret.
– Det ska inte behöva inträffa ett brott för att polisen ska komma, säger Martin.

På Farstapolisens hemsida dök det upp en bild i veckan på de fyra nya områdespoliserna. Två på cykel, två på moped. Symboliken är tydlig – de här poliserna ska vara nära invånarna.

– Nu kanske vi inte kommer att ta cykeln varje dag, men det är absolut ett bra sätt att komma nära allmänheten. Det är många som uppskattar när vi kommer på cykel, säger Fredrik, som tillsammans med Martin, David och Niklas utgör områdespoliserna i Farsta lokalpolisområde.

Synlighet och trygghet

Satsningen är en del av den nationella polisens nya organisation. Områdespoliserna ingår inte i den ordinarie utryckningsverksamheten. Deras roll är i stället att arbeta brottsförebyggande med synlighet, kontaktskapande och trygghetsskapande åtgärder.

– Tidigare har vi jobbat med utryckningar. Då kan det vara väldigt hårt tryck, det finns sällan tid att fotpatrullera i ett område till exempel, säger Fredrik.

Niklas och Martin kommer att fokusera på Bandhagen/Högdalen medan Fredrik och David (saknas på bilden) ansvarar för Farsta/Farsta strand.

Den här veckan har de bland annat besökt sjundeklassare i flera skolor i området.

– Vi vet att poliser är förebilder för barn i lägre åldrar. Vi vill gärna att det ska fortsätta högre upp i åldrarna, förklarar Niklas.

Vissa områden är prioriterade

Centrumanläggningar, företag och fritidsgårdar är andra platser där områdespoliserna kan tänkas dyka upp. De kommer särskilt att fokusera på några områden: Fredrik och David på Farsta och Farsta strand, Niklas och Martin på Bandhagen och Högdalen.

De hoppas att den ökade kontakten med invånarna också kommer att ge viktig input vad gäller den så kallade lägesbilden; alltså, var polisen behövs mest.

– Om vi till exempel lyckas skapa bättre kontakt med lokala restauranger kanske vi kan få fler tips och bättra på lägesbilen.