Sociala medier viktigare än någonsin

Brit Stakston, mediestrateg och författare.
Brit Stakston, mediestrateg och författare.
I valet 2018 kommer sociala medier att spela en större roll än någonsin. Det förutspår mediestrategen Brit Stakston som skrivit boken ”Politik 2.0: konsten att använda sociala medier” och suttit i den statliga medieutredningen.

Vad har sociala medier för betydelse för opinionsbildning i dag?

– De har en väldigt, väldigt stor betydelse. Verkligen. Det handlar om en viktig plats för reaktion och reflexion för allt som berör människor. Sådant som man förr diskuterade utanför kyrkan. Och de gör att man kan agera i grupp i frågor.

Kan man räkna med att de betyder mer i valet 2018 än de gjorde 2014?

– Ja, absolut för vi har ett väldigt polariserat samhällsklimat som redan tar sig uttryck i sociala medier. Vi har valrörelsen i USA bakom oss som kan ge svar på hur det kommer att se ut 2018 hos oss.

Vilka sociala medier har störst inflytande?

– Facebook, definitivt, för det är en kanal som människor använder för så väldigt mycket. När det gäller opinionsbildning är det Twitter, trots att det inte används av så väldigt många.

Vad kan man lära av presidentvalet i USA?

Man kan ju hoppas att man inte tar efter av tonen i debatten där, som varit hätsk. Man får hoppas att man vågar vara faktabaserad, att svenska politiker vågar vara tråkiga, men ändå visionära och att det inte bara blir känslor och hårda utspel.

Hur förberedda är de politiska partierna i Sverige på den här utvecklingen?

– Faktiskt inte så bra så bra som man skulle tro. Man borde faktiskt kunna lära sig av Sverigedemokraterna. De har varit väldigt duktiga på att använda digitala kanaler för att mobilisera.

Vilka partier skulle du säga är ”bäst” på de nya medierna?

– Bäst utan värdering? Helt klart är det så att Sverigedemokraterna prioriterat att förstå hur digitala kanaler fungerar. De har haft en digital strategi från början. Men de agerar avskräckande när de agerar i flock. Man är duktig på att ha koll när egna kärnfrågor diskuteras – då aktiverar man. Jag tror att andra partier tycker att det är antidemokratiskt. De skrämmer ju ofta personer så att de inte vågar agera igen.

Finns det en fara för att de partier som inte hänger med tappar unga väljare till andra partier?

– Det gäller inte alls bara unga väljare. De superaktiva på Facebook är 45+. Det märker man inte minst när det gäller hela flyktingengagemanget. Jag tror att slaget om de unga handlar om hur man resonerar och hur man skapar engagemang.