Politiker tackade cyklister och fotgängare

Många ville byta några ord med trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
Många ville byta några ord med trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
På torsdagen genomfördes den årliga tack-kampanjen där staden tackar alla som väljer att gå och cykla i Stockholm.
– När staden växer måste allt ökat resande vara kollektivt och med cykel, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Det blev snabbt gott om folk kring info-tältet på Götgatan när tackkampanjen idag genomfördes av Stockholms stad och Naturskyddsföreningen.

– Ursäkta, det är faktiskt en cykelbana här, ropade en irriterad cyklist när folksamlingen trängdes ut över cykelbanan.

En av de som kom förbi och plockade med sig en cykelkarta var Frida Heilert från Abrahamsberg.

– Det är ett jättebra initiativ. Stockholm skulle behöva fler helt bilfria gator. Det är ofta för lite plats för cyklister för det blir hela tiden fler som vill cykla, säger Frida Heilert.

För åtta år sedan bodde hon i Köpenhamn under en period. När hon kom hem till Stockholm märkte hon att det var stor skillnad mellan städerna.

– För det första är Köpenhamn en platt stad men det är ju svårt att göra någonting åt här. Men det fanns också mer utrymme för cykeln i Köpenhamn och cykelbanorna var bättre markerade, säger Frida Heilert.

Frida Heilert var en av besökare i info-tältet. Foto: Kristian Lönner

”Stor nytta för staden”

På plats på Götgatan var också trafikborgarrådet Daniel Helldén.

– Det är viktigt att tacka alla som väljer att gå eller cykla. Det innebär en stor nytta för både dem själva och för staden. Det ger bättre framkomlighet och bättre stadsmiljö, säger Daniel Helldén som också såg framemot att prata med många cyklister.

– Det är viktigt att höra vad cyklister tycker är viktigt och vilka förändringar de vill se.

I år kommer staden att genomföra en samspelskampanj för öka förståelsen mellan bilister, cyklister och fotgängare. Daniel Helldén menar att det också går att bygga bort en del av problemen som finns idag och som vållar irritation mellan olika trafikanter.

– Ett viktigt sätt är att separera gång- och cykelbana. Det är också viktigt att det blir tryggt att gå över gatan, säger Daniel Helldén.