Min lokala hjälte

Politiker vill bygga t-bana till Barkarby

Politikerna utreder en förlängning av t-banans blå linje från Akalla till Barkarby inom en nära framtid.
Politikerna utreder en förlängning av t-banans blå linje från Akalla till Barkarby inom en nära framtid.
Prioritera tunnelbana till Barkarby framför andra satsningar.

Det budskapet kan flera politiker ställa sig bakom.

– Den borde kunna färdigställas på fem eller sex år, säger Cecilia Löfgreen (M).

”Avståndet mellan Barkarby och Akalla är bara tre kilometer och vi tror att en utbyggnad kan ske relativt snabbt.”

Så skrev Cecilia Löfgreen och trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm nyligen på DN:s debattsida. Och det är inga lättvindiga ord. De båda M-politikerna vill att den blå linjen till Barkarby station, via den framväxande Barkarbystaden, ska prioriteras före alla andra tunnelbanesatsningar.

De anser även att det skulle kunna leda till 10 000 nya bostäder på kort sikt – och 40 000 på lång sikt.

Om deras önskningar slår in blir det den första utbyggnaden av tunnelbanan sedan 1994, då stationen Skarpnäck i södra Stockholm slog upp sina spärrar.

– Från det att vi får besked borde den kunna färdigställas på fem eller sex år, säger Cecilia Löfgreen som berättar att många har hört av sig efter debattartikeln.

– Både invånare, företagare och byggare tycker att det är jättekul och klockrent! Mälarbanan, Förbifarten och t-bana skulle bli ett lyft för Järfälla, som redan i dag är på väg att få norra Stockholms mest attraktiva läge.

Hon tror och hoppas att Järfälla och Barkarby kan bli en riktig knutpunkt.

Claes Thunblad (S) oppositionsråd i Järfälla, välkomnar Moderaternas förslag.

– Vi har drivit tunnelbanefrågan hur länge som helst, säger han.

Tunnelbana är absolut nödvändigt för utbyggnaden av Barkarbystaden, enligt Thunblad. I så fall kan antalet bostäder i Barkabystaden mer än fördubblas, menar han.

Han ifrågasätter dock hur realistiskt Moderaternas förslag är:

– Man har inte ett öre för tunnelbana i landstingets budget, pengar finns endast för spårvägar.

Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M), svarar i ett mejl till Lokaltidningen Mitt i Järfälla:

”Finansieringen av tunnelbana till Barkarby ingår i det pågående uppdraget för regeringens förhandlingspersoner. Utbyggnaden kan finansieras av landstinget, kommunen och staten men vi har också gett i uppdrag att utreda hur det privata näringslivet skulle kunna vara med och betala.”

Vad tror du det skulle innebära att få t-bana hit?

Raja Zubair, 33 år, Barkarby: ”Med 
t-bana blir det bekvämare att åka särskilt på kvällarna. I dag är det krångligt att åka med buss och pendeltåg.”
Maria Sercanli, 34 år, Barkarby: ”Det innebär att det blir smidigt att åka kollektivt. Jag tror också att det drar till sig fler som vill bo här.”
Konstantinos 
Spiridopoulos,

37 år, Barkarby:

”Det skulle bli lättare att ta sig in till Stockholm. Det blir fler och fler familjer som flyttar hit.”
Daniel Elias, 33 år, Barkarby: ”Det skulle bli mycket smidigare att komma till Barkarbystaden. Jag vet att det är jättemånga som vill flytta hit. ”