Politiker vill ha p-avgifter snabbare än planerat

”Det känns som att de jagar bilister överallt”, säger Älvsjöbon Dan Milestad.
”Det känns som att de jagar bilister överallt”, säger Älvsjöbon Dan Milestad.
”På vissa gator förstår jag att man behöver ha korttidsparkering men jag vill inte generella parkeringsavgifter i Älvsjö. Jag är trött på de privata bolagen som springer bötfäller oss”, säger John Nilsson, 42, från Långbro.
”På vissa gator förstår jag att man behöver ha korttidsparkering men jag vill inte generella parkeringsavgifter i Älvsjö. Jag är trött på de privata bolagen som springer bötfäller oss”, säger John Nilsson, 42, från Långbro.
Semir Hassen, 47, busschaufför, Svedmyra:  ”Nej, nej jag vill inte ha fler avgifter. Jag jobbar här i Älvsjö och tar bilen hit för att träna lite. Det är för mycket avgifter överallt.”
Semir Hassen, 47, busschaufför, Svedmyra: ”Nej, nej jag vill inte ha fler avgifter. Jag jobbar här i Älvsjö och tar bilen hit för att träna lite. Det är för mycket avgifter överallt.”
Therese Persson, 25, arbetsledare, Solna:  ”Jag tror inte p-avgifter att det biter på folk. De borde ordna fler parkeringar i stället. Jag har jobbat på bygget här i Älvsjö i två år. I början tog jag bilen men slutade rätt snabbt eftersom det knappt finns p-platser.”
Therese Persson, 25, arbetsledare, Solna: ”Jag tror inte p-avgifter att det biter på folk. De borde ordna fler parkeringar i stället. Jag har jobbat på bygget här i Älvsjö i två år. I början tog jag bilen men slutade rätt snabbt eftersom det knappt finns p-platser.”
Elina Larsson, 29, student, Hägersten.  ”Nej, jag tycker att det är onödigt. Jag har ingen bil men när jag skaffar det så småningom vill jag kunna parkera utan att det ska kosta en massa pengar.”
Elina Larsson, 29, student, Hägersten. ”Nej, jag tycker att det är onödigt. Jag har ingen bil men när jag skaffar det så småningom vill jag kunna parkera utan att det ska kosta en massa pengar.”
De kommande p-avgifterna får många söderortsbor att rynka på näsan.

Men politikerna i Älvsjö och Hägersten-Liljeholmen vill ha hit dem så snart som möjligt.

Redan till hösten är tanken att parkeringsavgifter införs i flera delar av söderort. Men det dröjer minst tre år innan de når Fruängen, Solberga, Liseberg och Örby slott. Och minst fem – kanske åtta – tills det är dags för Älvsjö, Herrängen, Långbro och Långsjön. Alldeles för länge tycker Majvi Andersson (S), ordförande i Älvsjö stadsdelsnämnd.

– I Älvsjö står bilar parkerade hela dagarna utanför affärer och på de få parkeringsplatser som finns. Och när det är fullt ställer de sig på de som smala villagatorna, de är inte byggda för att där ska stå bilar hela dagarna.

Även i Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning tycker man att det är konstigt att det ska dröja så länge med att införa parkeringsavgifter i Älvsjö. Handläggaren David Eriksson skriver också att det är ”märkligt att Mälarhöjden och delar av Hägersten inte har samma taxa som Fruängen”.

Älvsjöbon Dan Milestad, 50, hoppar in i sin bil som han har parkerat på Johan Skyttes gata vid Älvsjö torg. Här är det än så länge gratis parkering i två timmar. Men det blir alltså annorlunda om stadsdelsnämndens ordförande får sin vilja igenom.

– Bedrövligt med alla p-avgifter. Det känns som att de jagar bilister överallt. Speciellt utanför idrottshallar där många ideella ledare och föräldrar som skjutsar och hämtar får betala avgifter, säger Dan Milestad.

Majvi Andersson kör själv bil och ”är inte motståndare till bilismen”.

– Men det får lov att kosta en slant när jag använder gatumark, det är inte rätt att jag ska stå där en hel dag utan att betala för det, säger Majvi Andersson.

Att införa de nya parkeringsavgifterna kostar omkring 200 miljoner kronor. Samtidigt räknar staden med att få in uppåt 450 miljoner kronor mer i kommunkassan varje år.

Dan Milestad tror att parkeringsavgifter i söderort kan få fler att ta bilen till stan.

– Om de vill att folk ska köpa dyra busskort och ta bussen från Älvsjö tror jag inte att de samtidigt ska införa parkeringsavgifter. Då tar nog folk lika gärna bilen hela vägen till stan.

Fakta

Så skiljer sig p-avgifterna i söderort

Taxa 4, p-avgift införs i höst, 10 kronor per timme, 7-19 (11-17): Aspudden, Midsommarkransen, Gröndal, Västberga och Liljeholmen.

Aktiv taxa 5, p-avgift införs i höst, 5 kronor per timme, 7-19: Mälarhöjden, Hägersten, Hägerstensåsen och Västertorp.

Taxa 5, efter tre år införs eventuellt taxa 5 även i Fruängen, Solberga, Liseberg och Örby slott.

Taxa 6, p-avgift införs tidigast om 5-8 år: Herrängen, Långbro, Långsjön och Älvsjö.

Källa: Stockholms stad