Politiker ville häva sina böter

Oppositionsrådet Lars Björkman (HP) såg en lucka i lagen och ville utnyttja den för att bli av med en prick i körkortet och få tillbaka 2 000 kronor i böter.

En solig dag i mitten av mars 2009 fastnade Huddingepartiets ordförande, Lars Björkman, med sin Volvo V70 i en hastighetskontroll på E20 vid Strängnäs. Han hade kört 137 kilometer i timmen på en 120-väg.

Radarn var tydlig men polismannen gav ändå lite rabatt. Lars Björkman fick en ordningsbot på 2 000 kronor för att ha kört i 135 kilometer i timmen. Han skrev på och betalade.

Tre år senare begärde han att böterna skulle undanröjas. Anledningen var att han nåtts av uppgiften att reglerna som en gång utfärdats av gamla Vägverket kanske inte automatiskt skulle gälla i den nya myndigheten Trafikverket.

– De gick ut i pressen och sa att det upptäckt en lucka i lagen som kanske gjorde böterna ogiltiga. Polisen mer eller mindre gav order att man skulle överklaga, förklarar Lars Björkman.

Nyligen fick han avslag på sin begäran. Södertörns tingsrätt anser att Lars Björkman måste ha förstått att man inte får köra mer än 120 på en 120-väg. Han hade ju också ”erkänt”.

– Jag ville i alla fall prova. Men det klart att jag accepterar beslutet, säger han.

Vad var viktigast, att bli rentvådd eller att få tillbaka pengarna?

– I första hand ville jag bli av med den enda pricken jag har i mitt belastningsregister. Om jag sedan skulle få tillbaka bötespengarna så skulle det förstås vara en bonus, säger Lars Björkman.

Brukar du köra fort?

– Normalt brukar jag hålla mig inom hastighetsgränserna. Men den här gången gick det lite för fort, det kan jag inte förneka.

Fakta

120-vägsböter

I januari 2012 förklarade polisen att fortkörare inte längre kunde få böter på 120-vägar. Anledningen var en tolkning av regler när en myndighet går upp i en annan.

Den 23 mars 2012 täppte Högsta domstolen till luckan i en dom om Arbetsmiljöverket. Reglerna gäller även Trafikverket.

Källa: Trafikverket, RPS, m fl