Politisk strid om Roslagsbanan

Roslagsbanan vid Roslags Näsby. Gamla övergången innan nya vänthallen över spåren.
Politikerna strider om Roslagsbanans framtid.
Roslagsbanans framtid fortsätter att ge upphov till strid bland politikerna.

På tisdag väntas Socialdemokraterna i landstinget rösta nej till en fortsatt upprustning.

Den 29 mars kunde Mitt i berätta att Roslagsbanans utbyggnad blir nästan 1,5 miljarder dyrare än beräknat.

Det har fått Socialdemokraterna i landstinget att reagera. Partiet tänker nu rösta nej till en fortsatt upprustning av Roslagsbanan, etapp 2, när trafiknämnden sammanträder på tisdag.

Enligt landstinget kostar nu Roslagsbanan 9,65 miljarder kronor – i stället för 8,2 miljarder som det var tänkt.

– Landstingets ekonomi är väldigt kärv. Frågan är var Alliansen hittar 1,5 miljarder, det har vi inte fått svar på, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd.

Men den ansvarige politikern Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, tror att landstinget kommer att ha råd med hela utbyggnaden.

– Mitt mål är att vi för i land det vi påbörjat. Det här är ett pågående bygge och det senaste året har vi pressat kostnaderna, bland annat på Roslagsbanan, för att ta höjd för dessa fördyringar, säger Kristoffer Tamsons.

Att Roslagsbanan byggs ut i sin helhet är även av vikt för den statliga Sverigeförhandlingen, där framtidens spårtrafik bestäms. Sverigeförhandlingen har redan meddelat att de vill satsa på en förlängning av Roslagsbanan till city – något som kräver att etapp 2 av Roslagsbanan blir av.

Även här vill Socialdemokraterna att Roslagsbanan helt lyfts ur Sverigeförhandlingen, till förmån för exempelvis tunnelbana till Täby.

Men än så länge är Roslagsbanan fortfarande med i spelet. Det bekräftar Hans Rode, utredningssekreterare på Sverigeförhandlingen. Enligt honom räknar staten med att etapp 2 kommer att finansieras, eftersom landstinget och flera nordostkommuner förespråkat en förlängning av Roslagsbanan till city.

– Vi startar förhandlingen med det. Skulle det sedan vara så att vi får andra siffror så får vi fundera på det då, säger Hans Rode.

Fakta

Roslagsbanan år för år:

2016: Vagnar rustas upp och tillgänglighetsanpassas.

2017: Dubbelspår klart på sträckan Roslags Näsby-Tibble-Visinge.

2018: Dubbelspår klart på sträckan Hägernäs-Ullna kvarnväg med Arninge resecentrum.

2019: Dubbelspår klart på Täby kyrkby-Kragstalund.

2019: Bullerreducerande och olika säkerhetshöjande åtgärder klara. Ny depå i Molnby klar.

2020: Planskilda korsningar klara.

2022: 66 nya tåg i trafik.

Källa: Landstinget.

Fakta

Sverigeförhandlingen

Den kommande veckan ska Österåkers kommun samt Vallentuna kommun få besked av Sverigeförhandlingen om hur mycket pengar de föreslås bidra med för att Roslagsbanan ska kunna förlängas till city, vilket beräknas ge tusentals nya bostäder till nordostkommunerna.