Politiskt stöd för snabbcykelväg

Den nya cykelbanan ska göra det betydligt lättare att cykelpendla mellan Kista och innerstaden.
Den nya cykelbanan ska göra det betydligt lättare att cykelpendla mellan Kista och innerstaden.

Den planerade snabbcykelvägen mellan Kista och Norrtull är ett steg närmare byggstart. Kommunstyrelsen i Stockholms stad har ställt sig positiva till Trafikverkets förslag och väljer att skicka vidare deras utlåtande utan korrigering. Förslaget om en ny cykelväg stöddes av både styrande och opposition.

– Många stockholmare uppskattar friheten i att cykelpendla även längre sträckor. Bättre cykelbanor här skulle inte minst göra skillnad för alla de som pluggar vid universitetet eller som jobbar i Kista, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd.

Den planerade cykelbanan ska gå längs med E4:an och göra det möjligt för fyra cyklister att cykla i bredd i en hastighet på upp till 40 kilometer i timmen.

Förslaget kommer att skickas vidare till Länsstyrelsen som ska fastställa vilka miljökonsekvenser vägen har. Fortfarande är det lång tid tills byggstart. Själva vägplanen beräknas bli klar först våren 2017, först därefter kan det bli tal om byggstart. Men det finns ett stort stöd för regionala cykelvägar från politiskt håll. Det miljöpartiska borgarrådet Daniel Helldén skriver i sitt yttrande att det är mycket positivt att Trafikverket lyfter betydelsen av ett cykelstråk mellan Kista och Norrtull, och även från oppositionen är det positiva tongångar.

– Stockholmarna ser inga kommungränser när de cyklar och det måste avspeglas i planeringen av cykelvägar. Stockholmsregionen behöver snabba och säkra snabbcykelvägar som knyter ihop längre avstånd. Det här projektet kommer inte en dag för tidigt, säger Lotta Edholm, gruppledare för Liberalerna.