Portad från Facebook efter kritisk recension

Besviken över maten publicerade Alexander Guzman en kritisk recension på den lokala restaurangens Facebook-sida.

Då blockerades han av Facebook.

Lunchen tillsammans med sambon blev inte vad Alexander Guzman tänkt sig. Pastan var överkokt, persiljesmöret fryst och köttet inte som han hade önskat det.

När han kom hem skrev han en kritisk recension på restaurangens Facebook-sida där han gav restaurangen två av fem stjärnor.

– Jag brukar skriva recensioner eftersom jag tycker att det är roligt. Ris och ros, mest positivt faktiskt, berättar Alexander Guzman.

Dagen efter gick han in på Facebook för att se om någon hade gett respons på recensionen. Men reaktionen som hade kommit var inte den han hade förväntat sig.

– Ägaren hade skrivit att jag skulle sluta snacka skit och att jag borde stanna hemma och äta korv om jag inte hade råd att äta ute. Den kommentaren togs visserligen bort senare men flera andra personer skrev inlägg med otrevlig ton, berättar Alexander Guzman.

Senare under eftermiddagen hörde restaurangägaren också av sig på telefon och bjöd ner Alexander och hans sambo till restaurangen.

– Det tycker jag var positivt även om det mest blev han som pratade. Men han bad samtidigt om ursäkt och erbjöd en fri måltid, berättar Alexander Guzman.

Historien slutar dock inte här. Någon anmälde Alexander Guzmans kommentarer till Facebook och vid två olika tillfällen, under sammanlagt 24 timmar, var han blockerad och kunde inte alls använda Facebook. I irritation över detta publicerade han sin recension på två andra recensionssajter på nätet.

Lokaltidningen Mitt i har varit i kontakt med restaurangägaren som delvis har en annan bild av händelsen. Han förnekar att det var han som skrev aggressiva kommentarer på Facebook och anmälde Alexander.

Han erkänner dock att han reagerade starkt på recensionen eftersom han upplevde den som en attack på kökspersonalen. Han betonar också att det viktigaste är att hans kunder blir nöjda.

Att mindre företagare försöker kontrollera vad som skrivs om dem på nätet tror Sofia Mirjamsdotter, frilansjournalist och expert på sociala medier, är ganska vanligt.

– Men det är så feltänkt. Grunden för sociala medier är att man inte kan kontrollera vad som skrivs. Alla har en röst. Man tror att man kan tvätta bort skit, men samma person kan ju skriva på alla andra sidor och det kan inte företaget styra över.

Hur ska en företagare göra?

– Skriva att man är ledsna och vill bjuda på något nästa gång. Alla stora företag vet det. Det är mer mindre företagare som reagerar känslomässigt.

Man tror att man kan tvätta bort skit, men samma person kan ju skriva på alla andra sidor.Sofia Mirjamsdotter