Post lämnas vind för våg

”Post kan ligga i månader”, säger Ingemar Wendel, ordförande i Hyresgästföreningen, som visar brev som blivit kvar i trapphuset på en adress.
”Post kan ligga i månader”, säger Ingemar Wendel, ordförande i Hyresgästföreningen, som visar brev som blivit kvar i trapphuset på en adress.
Räkningar och viktiga brev från sjukhus och domstolar blir liggande i trapphusen. Nu har Ingemar Wendel från Hyres­gästföreningen tröttnat på Posten.

– Det här har pågått i fem sex år, säger han.

Caroline Gulbrandsen blir förvånad när Lokaltidningen Mitt i ringer upp henne och berättar att ett brev till henne legat länge i ett trapphus i Norsborg. Brevet är poststämplat den 28 januari och kommer från landstinget.

– Det här är viktiga handlingar och inget som jag vill att någon annan öppnar. Jag har väntat på brev från dem. Det är under all kritik, säger hon och berättar dessutom att hon aldrig har bott på adressen.

Enligt Hyresgästföreningens lokala ordförande på Balders och Iduns väg i Norsborg är detta ignet ovanligt. Problemen har pågått under flera år och när den lokala hyresgästföreningen gjorde en allmän översyn av trapphusen på Balders och Iduns väg för någon vecka sedan hittade de herrelös post i 8 av 24 trapphus.

Ingemar Wendel berättar att det är vanligt att post hamnar ovanpå element eller på anslagstavlor.

– Brevbärarna borde antingen hitta rätt adress eller plocka tillbaka posten och skicka tillbaka den.

Det förekommer att post hamnar på golvet och blir trampad på.

– Till slut kastar någon posten. Det har också hänt att post blivit uppeldad.

När Lokaltidningen Mitt i besöker en av adresserna finns det åtta brev till en och samma person uppsatta i entrén. Flera av breven kommer ifrån elbolaget Vattenfall, ett kommer från ett telefonbolag och ett kommer från Transportstyrelsen. Mannen som skulle ha breven har fortfarande sitt namn på en av dörrarna. När vi knackar på öppnar en pojke och berättar att mannen inte längre bor där. De har då ställt ut breven i trapphuset. En kontroll visar att mannen avled i början av december.

– Det här visar hur lätt man kan hamna hos inkasso, säger sonen som sköter mannens dödsbo.

Ingemar Wendel berättar att han informerat Posten Sverige om problemen flera gånger. Det tillbakavisas dock av Posten.

– Vi försöker i största mån att ta tillbaka brev som är skickade med Posten för att se om vi har delat ut fel eller om personen har flyttat. Vi kan inte ta ansvar för att hyresgästerna lägger ut brev i trapphuset om någon inneboende har flyttat, säger Gunilla Karlsson, utvecklingschef på Posten.

Sten Selander, chef för postavdelningen på Post- och telestyrelsen, reagerar när han får höra om post som blir kvar i trapphuset.

Han menar att Posten inte har någon juridisk skyldighet om räkningar går till inkasso, men att en brevbärare som passerar brev i ett trapphus borde ta hand om dem.

– Det faller inom ramen för undersökningsplikten. Där menar jag att Posten har ett förstahandsansvar för att breven kommer rätt. Sedan kan man ju tycka att det är medmänskligt om den som får fel post i postlådan ser till att Posten får tillbaka den.

Fakta

De har rätt att öppna ditt brev

Om brevbäraren inte vet vart han eller hon ska leverera ett brev ska brevet gå tillbaka till avsändaren.

Finns ingen information om avsändare på brevet ska detta gå till Post- och telestyrelsen i Kiruna som får öppna brevet.

En person som får fel post hem till sig bör leverera det till rätt adress om denna finns i när­heten, alternativt lämna det till brevbäraren eller märka det med ”adressat okänd” och lägga det i en gul/blå brevlåda.

Källa: Postlagen, Posten och PTS