Postnords svar: ”Kapaciteten är full”

BILDEN ÄR ETT MONTAGE.
BILDEN ÄR ETT MONTAGE.
Att flytta postombudet från Sköndal till Skarpnäck innebär en klar försämring, det skriver flera Sköndalsbor på Facebook. Nu förklarar Postnord varför de väljer att flytta ombudet för drygt 2000 Sköndalsbor.

Kritiken haglade på Facebook efter att Postnord bestämde sig för att flytta postombudet för drygt 2 000 personer i Sköndal. Istället för att hämta sina paket på Sköndals tobak måste boende med postnummer 12862, 12863, 12865 och 12869 hämta sina på paket på Hemköp i Skarpnäck. Kritiken riktar sig framför allt mot att avståndet blir mycket längre och möjligheten att hämta paketen blir sämre. Nu svarar Postnord på kritiken.

– Vi måste göra det här, vi kan inte se några andra alternativ. Alla får det inte bra, men flertalet får det och totalt sett blir det bra, säger Ove Eriksson, teamchef för Postnords ombudsmän.

”Kapaciteten är full”

Ove Eriksson motiverar flytten med två förklaringar, och menar att det handlar om att planera inför framtiden.

– E-handeln ökar och vi bedömde att Sköndals tobak inte har kapaciteten att hantera det ökade trycket. Vi bedömde att vi var tvungna att göra det här inför jul och black friday.

En ytterligare förklaring är enligt Eriksson den planerade nybyggnationen i området med postnummer 12863.

– Det kommer till många nya hushåll och alla handlar på internet. Så vi måste avbelasta ombudet, och då får vi välja det området som får så lite påverkan som möjligt.

”Samma liggtid”

Ett av motargumenten som lyfts fram på Facebook är det kommer kräva mer planering av dem som inte rör sig i Skarpnäck eller åker med kollektivtrafiken genom området. Ett förslag var då att deras paket borde få längre liggtid, men det är inget alternativ enligt Ove Eriksson.

– Det går inte att göra undantag, det blir som vanligt 14 dagars liggtid på paketen.