Poststrul i hela söderort

Räkningar som dimper ner efter förfallodatum, kallelser som inte kommer fram och grannens post i brevlådan. Många söderortsbor drabbas av dålig postgång.

– Det är bedrövligt, säger Margaretha Nordvall i Skärholmen.

Räkningar som kommer för sent, post som uteblir och grannens post i brevlådan. Söderortsbor från Skärholmen till Bagarmossen vittnar om den struliga postgången.

– Man får vara glad om posten kommer överhuvud taget. Det började när de bytte postnummer förra året och det blir bara värre och värre. Om jag inte haft stenkoll själv hade jag missat att betala räkningar i tid, säger Margareta Nordvall i Skärholmen.

Hon missade en tid hos ögonläkaren eftersom kallelsen inte kom fram.

– Och jag fick ett rekommenderat brev att jag skulle hämta ut ett körkort som inte var mitt. Jag har aldrig haft körkort och efternamnet var inte ens likt, säger hon.

Margaretha Nordvall varit i kontakt med Postnord som delar ut posten flera gången, men tycker inte att hon har fått några bra svar.

Läsare frän olika håll i söderort har hört av sig till Mitt i om problem med posten. Max Sundqvist från Östberga är en av dem.

– Jag drabbades två månader i rad. Det kom en påminnelse om att jag inte hade betalat hyran, men jag hade inte fått räkningen. När jag ringde Svenska bostäder sa de att de vet om problemet, berättar han

Jane Melander i Farsta oroar sig över sommaren.

– Grannar hittade vår post ute på parkeringen och nere i porten. Det är ofta som grannar lägger över t som kommit fel. Nu när folk åker på semester undrar man ju hur länge posten kan bli liggande, säger hon.

Fredrik Nilsson är regionchef på Postnord.

– Vi har inga speciella störningar i vår utdelning just nu. Vi har ett hundratal sommarvikarier som är igång, och det kan ju påverka i något enskilt fall, säger han.

Lokaltidningen Mitt i har dock skrivit om problemen med postutdelningen vid flera tillfällen. Enligt Post och telestyrelsen (PTS), som har gjort en tillsyn, ökade klagomål på post och paket som inte kom fram med 55 procent från 2014 till 2015.

– Vi har jobbat hårt med de bristerna och bland annat haft en stor rekrytering, Jag följer personligen kvalitetsutvecklingen varje dag. Om man har problem ska man höra sig till vår kundservice, sägeer Fredrik Nilsson.