Min lokala hjälte

Poststrulet har hittat till Björkhagen

Ingela Sterner är trött på att inte få svar från Postnord om poststrulet.  – Jag förstår om de omorganiserar, men då kan de sätta upp en lapp i portarna så man vet vad som händer. Nu känns det som de skiter i en, säger hon.
Ingela Sterner är trött på att inte få svar från Postnord om poststrulet. – Jag förstår om de omorganiserar, men då kan de sätta upp en lapp i portarna så man vet vad som händer. Nu känns det som de skiter i en, säger hon.
Postutdelningen har länge till och från varit ett problem på olika håll i söderort.

Nu är det Björkhagen som är drabbat.

Här är den ofta försenad - eller så hamnar den i fel låda.

– Hela husets post lämnades i en hög i entrén, säger Björkhagenbon Ingela Sterner.

Ingela Sterner som bor på Ystadsvägen, har tröttnat på att behöva hämta sin post hos grannen med samma efternamn i porten bredvid.

– Vi har heller inga postboxar utan brevinkast. En dag hade brevbäraren lämnat hela husets post på elementen i entrén, säger hon.

I högen fanns bland annat ett brev från Patent- och registreringsverket med beslut om Ingela Sterners efternamnsbyte och brev från Skatteverket.

– Man vill ju gärna tro bra om alla i området, men någon kan ju ta breven som ligger där helt öppet, säger hon.

Flera som bor i områden vid Björkhagen centrum upplever likande problem; post som uteblir under vissa dagar i veckan, felsorterad post och avier som inte kommer fram så att paketen skickas tillbaka hos ombuden.

Postnord har sedan slutet av september genomfört stora förändringar i sina rutiner vilket kan ha påverkat utdelningen.

– Vi har haft en slinga i Björkhagen som inte har fungerat helt optimalt, men vi jobbar jättehårt för att det ska bli bra. Mitt mål är att posten ska fungera från och med i dag, säger produktionsområdeschefen Tahir Peci.

Enligt Postnords policy ska kunder få återkoppling på klagomål inom 24 timmar. Ingela Sterner menar däremot att hon i tre månader har hört av sig till Postnords kundtjänst, utan att få något svar.

– Är det så att synpunkterna har kommit bort i vårt system är det givetvis ett nederlag för oss, målet är alltid att besvara kunden, säger Tahir Peci.

Han påpekar även att det också är andra aktörer som delar ut post i området än Postnord.

Fackförbundet Seko har länge pekat på de höga krav som ställs på brevbärare i dag. I december gick man ut med ett upprop för att förbättra arbetsmiljön.

Regeringen inledde i augusti en ny uredning för att se över postlagstiftningen. Detta är något Johan Lindholm, ordförande för fackförbundet Seko Posten, tycker är ett steg i rätt riktning.

– Men politikerna löser inte alla problem, arbetsgivaren har det störta ansvaret. Vi trycker hårdast på att fastighetsboxar ska finnas i varje hus. Sverige är det enda landet i hela världen där brevbärarna går upp och ner i trappor, säger han.

Fakta

Fler områden som har haft problem

I januari hade Rågsved problem med postutgången. De boende fick bara posten varannan dag och man missade viktiga brev som remisser från läkare. Läsare i Hagsätra, Badhagen och Stureby hörde också av sig.

I Bredäng hade man i februari stora problem på Tempelriddarvägen. De boende missade läkarbesök, julkorten kom i mitten av januari och räkningar uteblev.