Poststrulet ledde till kronofogden

Pensionskatastrof, straffavgifter och paket som åker fram och tillbaka till Paris.

Många läsare har hört av sig till Mitt i efter våra artiklar om poststrulet.

Förra veckan kunde Lokaltidningen Mitt i berätta att klagomålen på posten slår alla rekord. Brev kommer bort, landar hos grannen eller blir kraftigt försenade med jämna mellanrum.

Efter artikeln publicerades har mängder av läsare hört av sig till oss med sina berättelser.

En av dem, en kvinna från Östermalm, fick plötsligt ett brev från kronofogden om obetald restskatt för sitt företag. En restskatt hon inte hört talas om tidigare

– Jag skulle betala in 35 000 kronor. Jag skrapade ihop allt jag hade.

En vecka efter brevet från kronofogden kom förklaringen i brevlådan. Ett brev från skatteverket med beskedet att hennes skatt räknas om – daterat en månad tidigare.

En annan läsare, också han egen företagare, skickade in sin årsredovisning till bolagsverket i god tid.

– Några veckor sedan fick jag ett brev om att den inte kommit in och att jag skulle betala 5000 kronor i straffavgift. Tyvärr skickade jag inte årsredovisningen med rekommenderad post så det är svårt att bevisa någonting, säger han.

Fler läsare har fått ekonomiska konsekvenser av den uteblivna posten. En läsare, i pensionsålder, fick aldrig sitt brev där hon frågades om hon ville ta ut sin tjänstepension på sin 65-årsdag eller vänta. Trots att hon tänkte jobba flera år till började pensionen komma. Hon kommer nu få lägre pension än planerat resten av livet.

– Jag skäms för att jag missade det men det är ingenting man tänker på att man måste avböja. Det verkar inte gå att stoppa pensionen när beslutet väl är fattat på myndigheten, säger hon.

En annan har missat både sina vägavgiftsräkning och brev om bilförsäkring.

”Häromdagen fick jag en räkning för vägavgifter (sommarstugan) som var skickad i slutet juni! Fått påminnelse och förseningsavgift… Och min räkning för bilförsäkring kom aldrig fram i våras, har hela tiden trott att det var försäkringsbolaget som slarvat… Åkte drygt en vecka med oförsäkrad bil!” skriver läsaren.

Många berättar också om brev som försvinner och paket som inte dyker upp. En läsare väntar på ett paket från Frankrike som varit i Sverige och vänt två gånger utan att hon lyckats få tag på det.

”Senaste gången ringde jag till Postnords kundklagomål och de skyllde på någon maskin som sorterat att den skulle tillbaka.” skriver hon i ett mejl till Mitt i.

Nu letar hon efter vänner i Paris som kan plocka upp paketet och bära med sig det till Sverige.

”Nu ligger paketet återigen i Frankrike och jag vill inte besvära dem att skicka det en gång till (privatpersoner som skickat för annans räkning).” skriver läsaren.

När Mitt i talade med Erik Fogelström, tillförordnad regionchef på Postnords region öst, för två veckor sedan menade han att man trots strulet kan lita på att posten kommer fram.

– Ja man kan lita på Postnord. Men vi är människor och vi kan göra fel. Det man ska göra om man känner sig osäker på posten är att ringa till den som delar ut brevets kundtjänst och där ska man få återkoppling på sitt ärende.