Min lokala hjälte

Praktisk och miljövänlig – lådcykeln på framfart

Måns Andersson skjutsar ofta sina barn med lådcykeln. ”Barnen tycker att det är jättekul, de ser omgivningen mycket bättre jämfört med om de sitter i en barnstol på pakethållaren” säger han.
Måns Andersson skjutsar ofta sina barn med lådcykeln. ”Barnen tycker att det är jättekul, de ser omgivningen mycket bättre jämfört med om de sitter i en barnstol på pakethållaren” säger han.
Matkassar, en picknickkorg eller barn.

I Måns Anderssons lådcykel får det mesta plats.

– De är miljövänliga och ett perfekt sätt att skjutsa barnen till skolan på, säger grundaren till Gamla Enskede lådcyklar.

Flera tittar nyfiket upp från sina mobiler när Måns Andersson kommer cyklande vid Bagarmossens tunnelbana. Hans trehjuliga cykel med en stor låda framför styret plöjer igenom snömodden på cykelvägen.

– Det brukar vara många som kommer fram och frågar om cyklarna, speciellt när jag är inne i stan, säger han.

Allt började när Måns Andersson var föräldraledig 2007. Han funderade på att köpa en lådcykel, men häpnade över priset.

– Jag förstod inte hur de kunde vara så dyra, så jag bestämde mig för att testa om det gick att göra en själv.

Tillsammans med några vänner startade han Gamla Enskede lådcyklar. Delarna tillverkas i bland annat Estland, Holland och Kina och monteras ihop i en lokal i Bagarmossen.

– Först tittade vi på en lokal i Gamla Enskede men den kostade för mycket så vi flyttade till Bagarmossen i stället. Nu håller vi på att fixa till i lokalen, säger han.När Måns Andersson inte ritar och monterar cyklar arbetar han som forskare inom miljövetenskap. Ett av hans huvudintressen är hållbar utveckling.

– Ungefär 80 procent av personerna som köper lådcyklar är föräldrar, de använder cykeln när de ska handla eller för att skjutsa sina barn till förskolan och skolan.

Måns Andersson tycker att stan är dåligt anpassad för cykling och att den inte kan jämföras med den starka cykelpolitik som finns i till exempel Holland eller Danmark.

I lådan finns ett säte med säkerhetsbälten för barnen. Måns Andersson berättar att de också har fått göra flera speciallösningar till personer med olika önskemål.

– Det är flera som vill skjutsa sina hundar och då måste lådan vara högre så att hundarna inte hoppar ur. Jag har också gjort en speciallåda till en kontrabas och så har jag gjort flera cyklar med handikappanpassade lådor.

Fakta

Krav på hjälm

Cykeln måste vara utrustad med ringklocka och broms och i mörker även reflexer och belysning.

Det är krav på hjälm för barn och ungdomar under 15 år.

Passagerare får följa med om cykeln har lämpliga säten och ett effektivt skydd mot hjulekrarna. Då får två barn åka med om båda är under 6 år och chauffören över 18 år.

Källa: Transportstyrelsen