Pråmolyckan i Vaxholm: ”Ekipaget var inte sjövärdigt”

Pråmen efter bärgningen i vintras
Pråmen efter bärgningen i vintras. Vid förlisningen var den lastad med 2-3 ton enligt befälhavaren, vilket beräknas gett 30 cm fribord.
För ett år sedan förliste en pråm och en bogserbåt i Vaxholm. Nu visar haverirapporten att svallvågor sänkte pråmen, men fler faktorer bidrog till den svåra olyckan – bland annat pråmens dåliga skick.

13 augusti förra året var en bogserbåt med en pråm på väg från Österåker till Stora Höggarn utanför Lidingö.

Vädret var lugnt, men när ekipaget kom till mer trafikerade vatten utanför Vaxholm fick befälhavaren i 60-årsåldern problem.

Vågor slog ut länspumpen

Stora svallvågor från annan sjötrafik sköljde över däck på den drygt  tolv meter långa pråmen, slog ut länspumpen och strömmade in genom öppna luckor på däck.

Efter bara några minuter började pråmen sjunka och befälhavaren på bogserbåten kunde inte koppla loss den. I stället välte bogserbåten så att han och en däcksman hamnade i vattnet. Som tur var befann sig en mindre motorbåt och en vattenskoter i närheten och kunde fiska upp dem.

I somras kom Statens Haverikommissions rapport om olyckan. En av slutsatserna är att bogserbåten och pråmen tillsammans inte var sjövärdiga – ”i sjölagens och fartygssäkerhetslagens mening”.

Rostig och otät

Pråmen var rostig och otät och därför var länspumpen igång. När pumpen stannade bidrog det till att den fylldes med vatten. Vatten från svallvågorna tog sig också in genom pråmens öppna luckor och luckor som saknade tätningslister.

Bogserbåten hade kunnat klara sig – om man haft en snabbutlösning på kättingen som gjort att man kunnat koppla loss pråmen. 

En bakomliggande orsak, enligt utredningen, är också att det saknas föreskrifter med krav på tillsyn och certifiering av pråmar av den typ som förliste.

Fartyg bärgades…

Både pråmen och den tio meter långa bogserbåten sjönk på cirka 17 meters djup, men bärgades i december och januari.

…men sjönk igen

I februari gjorde ägaren ett nytt försök att köra med bogserbåten och pråmen till Stora Höggarn men då sjönk pråmen igen, bara 400 meter från slutmålet. Fast den här gången hann man koppla loss bogserbåten.