Praon slopas i Huddinge – anses vara för farlig

Det blir ingen prao efter jul för åttondeklassarna i Huddinge.

I stället satsar kommunen på en teoretisk yrkesvägledning.

– Vi vill inte att praon försvinner, säger 14-åriga Michelle Hruska på Kvarnbergsskolan.

I våras beslutade Huddinge kommun att prao för högstadieeleverna skulle slopas.

En anledning var att kommunen upplever att det har blivit svårare att få tag på praoplatser. En annan att högstadieelevernas ­behov av platser konkurrerar med gymnasieelevernas.

Michelle Hruska, Julia Forsberg, Matilda Westerberg, och Linnea Kocas som går i åttan på Kvarnbergsskolan tycker att det är dåliga argument, och hade sett fram emot att praoa i vår.

– Vi ser inget dåligt med prao utan det kan vara en chans att få sommarjobb och skapa kontakter, vilket kan leda till att man kan få ett vanligt jobb, säger Michelle Hruska.

Är det inte viktigare att eleverna på gymnasieskolan får praoa?

– Vi behöver inte praktisera på samma veckor. Sedan tycker jag att vi kan försöka ordna platser på egen hand. De som inte hittar, kan praoa i skolan och kanske hjälpa till hos vaktmästaren eller i köket, säger Linnea Kocas, 14.

Men enligt grundskolechefen Jan-Eric Johansson är det inte så enkelt.

– Arbetsmiljöverket riktade kritik mot oss eftersom de ansåg att kommunen inte kan garantera elevernas säkerhet när de är ute på prao. Vi ställde då frågan ”Hur kan vi grantera säkerheten?” och vi insåg att vi inte kan. Det är ett för stort ansvar för lärare och rektor, säger Jan-Eric Johansson.

Varför kan andra kommuner och inte ni?

– Vi är den första kommunen i Stockholm som blivit granskad av Arbetsmiljöverket, men vi är inte den sista. Andra kommuner kommer nog att fatta samma beslut som vi har gjort, säger Jan- Eric Johansson.

Vad blir det i stället för prao?

– I Skolverkets nya allmänna råd om arbete med studie- och yrkesvägledning finns det riktlinjer för hur vi på bästa sätt kan förbereda eleverna inför yrkeslivet. Vi tänker börja med det från årskurs ett.

En del av planen är att ta in olika ambassadörer från olika yrkesgrupper, som ska ge en bild av hur arbetsmarknaden ser ut.

– Vi tror att det kan bli bättre och att eleverna får en bättre förberedelse inför arbetslivet.

Genom teori?

– Vi kommer bland annat att göra studiebesök. Jag kan förstå besvikelsen hos eleverna. Men nu satsar vi på en annan form av ­yrkesvägledning för eleverna och vi tror på den, säger Jan-Eric Johansson.