Min lokala hjälte

Premiär för krisande äktenskap

Sanna Krepper och Niklas Hjulström spelar huvudrollerna i pjäsen. "Anna och Mats kan bo precis var som helst i Sverige", säger Sanna Krepper.
Sanna Krepper och Niklas Hjulström spelar huvudrollerna i pjäsen. "Anna och Mats kan bo precis var som helst i Sverige", säger Sanna Krepper.
Sanna Krepper och Niklas Hjulström spelar huvudrollerna i pjäsen. "Anna och Mats kan bo precis var som helst i Sverige", säger Sanna Krepper.
Sanna Krepper och Niklas Hjulström spelar huvudrollerna i pjäsen. "Anna och Mats kan bo precis var som helst i Sverige", säger Sanna Krepper.
Helena von Zweigbergk.
Helena von Zweigbergk.
Efter några månaders försening är det snart dags för den första föreställningen att ha premiär i Trappan. "Anna och Mats i Vällingby" är ett relationsdrama om ett krisande förhållande.

Sanna Krepper och Niklas Hjulström spelar de två huvudrollerna, Anna och Mats. Vi träffas i Trappan, där de sista detaljerna håller på att finslipas i pjäsen.

– Man går i genom alla känslolägen som finns. Det känns på ett sätt som att det är nu det börjar, säger Niklas Hjulström.

Samtidigt görs också det sista inne i själva byggnaden. Snickare går runt i lokalen och lappar med ordet nymålat hänger på väggar och pelare.

Pjäsen är baserad på Helena von Zweigbergks två böcker ”Ur vulkanens mun” och ”Anna och Mats bor inte här längre”. Författaren själv har skrivit manuset, med hjälp av Sanna Krepper och pjäsens regissör Christian Tomner. Själva pjäsen beskrivs som en berättelse där ett par kämpar med kärleken, verkligheten och barnen, som spelas av sex barn från Vällingby.

– Anna och Mats kan bo precis var som helst i Sverige. Vi finns överallt, säger Sanna Krepper.

– Det är en verklighet som många kommer att känna igen sig i. Det handlar mycket om två människor, som är dåliga att titta in i sig själva, fortsätter Niklas Hjulström.

Nästa lördag hoppas de kunna spela upp något för publiken som får de att skratta med, åt och även mot sig själva.

Helena von Zweigbergk är glad över att hennes pjäs, den första hon har skrivit, får inviga den nya scenen.

– Det är speciellt. Det är ett försök för mig att ta mig an det som är lite svårt och pinsamt på något vis. Det är inte lätt, jag har ofta suttit och varit lite generad, säger Helena von.

Först var det tänkt att Trappan skulle invigas i december förra året men pågrund av utdragna renoveringar sköts det upp till 19 mars i år.

Hur känns det att vara på den nya scenen?

– Det känns kanon. Själva huset blir man glad bara av att gå in. 50-talsestetiken är bra, säger Niklas Hjulström.

– Känslan i centrum i Vällingby är fantastisk, man känner att man vill göra mera, fyller Sanna Krepper i.

Publiken har stor möjlighet att komma nära skådespelarna när pjäsen spelas upp. De cirka 70 platserna kan lätt flyttas, vilket gör rummet mer flexibelt.

Olof Hanson är ny konstnärlig ledare vid Stadsteaterns filial i Vällingby och ska jobba tillsammans med Ayesha Quraishi.

– Nu öppnas portarna för första gången i Vällingby, detta är en smygpremiär inför den större invigningen den 2 april, säger Olof Hanson.

Deras fokus i början är kulturhusets öppnande och meningen är att satsningen ska få flera i Vällingby att komma till scenen.

– Vi ska hålla i flera projekt som ska få flera, professionella som semiprofessionella, att bli knutna till oss. Det är ett arbete som vi direkt ska sätta i gång med, säger Olof Hanson.

Fakta

Premiär för ny scen

På lördag har föreställningen ”Anna & Mats i Vällingby” premiär på Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby, vilket också heter Trappan.

Pjäsen har skrivits av Helena von Zweigbergk. Christian Tomner är regissör.