Rostiga nya rulltrappor stänger stationer

Sl höll presskonferens på fredagen.
Sl höll presskonferens på fredagen.
Rost i nybyggda rulltrappor har gjort att SL stängt stationerna Odenplan och Stockholm city.
När stationerna öppnar igen är oklart – SL ska nu gå igenom Citybanans rulltrappor.
– Vi måste vara säkra på att vi inte kör rulltrappor som är osäkra, säger Fredrik Cavalli Björkman på trafikförvaltningen.

Anledningen till att stationerna stängts är att rulltrapporna anses som farliga. De två stängda stationerna är en del av den nya Citybanan och öppnade för ett år sedan, den 9 juli.

I måndags 8.30 skedde en olycka i en av Citybanans rulltrappa och folk föll handlöst bakåt.

– Flera personer skadades och det var bara tur att ingen skadade sig allvarligt, sade Caroline Ottosson, chef för landstingets trafikförvaltning på en pressträff på fredagen.

Det var bara tur att ingen skadade sig allvarligt

Caroline Ottosson, trafikförvaltningschef landstinget

SL har undersökt flera rulltrappor och då hittat ”glappande” rulltrappor som de stängt. När de öppnade upp den första avstängda rulltrappan blev de ”otroligt förvånade” över vad de hittade.

Odenplan på fredagsmorgonen. Foto: Wilhelm Jaresand

Söker felet – ingen prognos

Stålkonstruktionen hade rostat och det är med största sannolikhet anledningen till olyckan i måndags.

– Det är själva kopplingen som ska driva rulltrappan som inte fungerar. Vi måste vara säkra på att vi inte kör rulltrappor som är osäkra för resenärerna, säger Fredrik Cavalli Björkman på trafikförvaltningen.

Vi måste vara säkra på att vi inte kör rulltrappor som är osäkre

Fredrik Cavalli Björkman, landstingets trafikförvaltning

En av de rostiga växlarna från rulltrapporna. Foto: SL.

På torsdagen togs därför beslutet att stänga alla rulltrappor och därmed måste också stationerna stänga av säkerhets- och utrymningsskäl.

SL ska nu gå igenom Citybanans alla rulltrappor, 71 stycken enligt Expressen. Det finns ingen prognos för hur lång tid det kan ta.

– Vi tror att vi inom en rimlig framtid ska kunna beskriva hur kopplingarna mår, säger Fredrik Cavalli Björkman.

Utanför station Odenplan på fredagen. Foto: Wilhelm Jaresand.

Kräver ersättning från Trafikverket

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) tycker det som skett är oacceptabelt och att resenärerna har all anledning att vara upprörda. Han kräver nu att staten och Trafikverket tar ansvar och en ekonomisk kompensation.

– Stockholms resenärer och skattebetalare ska inte behöva betala staten dyra pengar, drabbas av förseningar och inställda tåg på grund av vad som nu framstår som ett fuskbygge, säger han och syftar på Citybanan.

Resenärerna har all anledning att vara upprörda

Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd

Trafikverket: Vi är förvånade

En representant för Trafikverket, som byggt stationerna, var närvarande på pressträffen och berättade att de stöttar SL.

– Vi är förvånade och bekymrade över det här allvarliga felet som uppstått, säger Per Gustavsson från Trafikverket.

– Vi kommer stötta SL på alla sätt för att komma till rätta med problematiken, fortsätter han.

 

Fakta

Så åker du istället

Norrifrån: Märsta/Uppsala-linjen

Solna station: Tvärbana till Solna centrum (blå t-bana), Sundbyberg (blå t-bana) och Alvik (grön t-bana). Samt blåbuss 177 mot antingen Danderyds sjukhus (röd t-bana) eller Brommaplan/Ekerö.

Norrifrån: Bålsta/Kungsängen-linjen

Denna linje är inställd från och med just i dag på grund av arbeten med Mälarbanan. Bussar ersätter från Jakobsberg.

Söderifrån: Samtliga linjer

Stockholm södra: Gångavstånd till Mariatorget (röd t-bana) och Medborgarplatsen (grön t-bana). Samt blåbuss 4 mot antingen Hornstull/Fridhemsplan eller Skanstull/Gullmarsplan.

Årstaberg: Tvärbanan mot antingen Liljeholmen (röd t-bana) eller Globen/Gullmarsplan (grön t-bana).