ANNONS

Prinsen bjöd elever på sina bästa företagartips

Prins Daniel och Lina Gebäck från Linas matkasse pratar om företagande med eleverna på Solna gymnasium.
Prins Daniel och Lina Gebäck från Linas matkasse pratar om företagande med eleverna på Solna gymnasium.
Att komma på en affärsidé och starta eget företag sker inte över en natt.

I förra veckan besökte prins Daniel och ett gäng entreprenörer Solna gymnasium för att sporra eleverna.
ANNONS

Företagande kan förändra ditt liv.

Hade inte prins Daniel startat sitt gym, hade han heller aldrig träffat kronprinsessan Victoria.

Vem skulle då inte vara en bättre inspiratör för företagande ungdomar än prinsen själv?

I torsdags besökte han Solna gymnasium för att prata om entreprenörskap och vikten av att våga ta steget att starta. Med sig hade han fyra andra framgångsrika entreprenörer: Line Gebäck från Linas matkasse, Martin Lorentzon från Spotify, Sandro Catenacci från Operakällaren och Johan Skarborg från Academic Work.

Dagen inleddes i aulan med föreläsning och fortsatte sedan med runda bords-samtal där entreprenörerna och prinsen pratade med eleverna.

Sistaårseleven Daniel Nyborg, som tillsammans med några klasskamreter startat företaget Keep The Heat, var en av dem.

– Vi pratade om hur man kommer igång och hur man kan jobba med marknadsförning, säger 18-årige Daniel.

Företaget kommer att sälja termosmuggar som gör att både varma och kalla drycker håller rätt temperatur, och man ska även kunna trycka sitt eget märke på muggen.

Prinsen delade gärna med sig av sin egen erfarenheter från att vara nyföretagare.

ANNONS

– Han pratade mycket om pr och om hur han startade sitt gym. I början hade de inte råd med ­reklam, så de satsade på att dela ut flyers i stället, säger Daniel Nyborg.

Även Sara Zanetti, 18, var med vid samtalen. Hon har startat ett företag med fyra andra tjejer i klassen, som ska sälja personliga vattenflaskor.

– Vi tänkte att väldigt många tränar på gym, och då har man ju med sig sin egen vattenflaska, säger hon.

Precis som Daniel Nyborgs muggar ska vattenflaskorna gå att göra personliga.

Prinsen och entreprenörerna gillade elevernas idéer.

– De tyckte att det var rätt att satsa på det personliga, säger Sara Zanetti.

Det mest givande med besöket var att få prata med riktiga företagare, menar hon.

– Det var kul att få höra om ­deras framgångar och motgångar. Att få lyssna på folk som jobbat på riktigt, och inte bara lyssna på ­lärarna.