ANNONS

Privata investerare kan bekosta Östlig förbindelse

Den östra förbindelsen planeras att gå via södra länken i Nacka, under vattnet till Frihamnen.
Den östra förbindelsen planeras att gå via södra länken i Nacka, under vattnet till Frihamnen.
Östliga förbindelsen, mellan Nacka och Frihamnen, kan komma att byggas med pengar från privata investerare.

Det visar en utredning från statens förhandlare.
ANNONS

Intresset för en östlig förbindelse är stort bland privata investerare, enligt den nya utredningen. Men bygget skulle också innebära nya former av avgifter på vägarna i Stockholmsområdet, enligt Hans Rode, som har varit med och utrett frågan i Sverigeförhandlingen

– Poängen är att projektet kan genomföras tidigare, vilket innebär att bostadsbyggande och restidsförkortningar också tidigareläggs, säger han till P4 Stockholm.

Kostnaden för väg- och tunnelbygget beräknas till 20 miljarder kronor, pengar som kan komma från exempelvis pensionsfonder, och, om det blir en privat finansiering så kommer en stor del av anläggningen att betalas genom avgifter.

– Det kan vara en del av trängselskatten, vägavgift – eller brukaravgift, säger Hans Rode till P4 Stockholm.

Än finns inga beslut om projektet, men regeringen anser att modellen med privat finansiering som ett intressant motförslag till rent statliga anslag.

– Det som ofta hävdas är att staten lånar billigare, men det vi inte har tittat på speciellt mycket det är det som handlar om att man med en koncessionslösning kan få en mer effektiv anläggning. När en aktör fått huvudansvar för både projektering, byggnation och drift, säger Anna Johansson, infrastrukturminister (S) till P4 Stockholm.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Östermalm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.