Problemen ovanligt stora på Ikasus

Ikasus på Hjälmstavägen.
Ikasus på Hjälmstavägen.
Hög omsättning på lärare. Rektorer och chefer som byts ut. Rutiner som aldrig sätter sig.
Nej, det är inte några vanliga problem som Ikasus har.
– Så här brukar det inte se ut, säger Kjell Gyllenswärd på Skolinspektionen.

I går bemötte Mats Vikström, regionchef på bolaget Frösunda skolor som driver Ikasus, den kritik som Skolinspektionen riktar mot skolan. Den allvarligaste gäller bristen på behöriga lärare, bara en enda sådan finns i dag på ett 30-tal elever. Ikasus har grundsärskola och gymnasieärskola där det går elever med autism, autismliknande tillstånd och utvecklingsstörning. Känsliga barn, alltså, som behöver kontinuitet och struktur för att må bra.

Mats Vikström sa i gårdagens intervju att han såg med tillförsikt på möjligheterna att lösa problemen och framhöll att det är svårt att rekrytera behörigt folk generellt eftersom det råder lärarbrist.

Men Ikasus utmärker sig, andra särskolor och gymnasiesärskolor har inte samma problem.

– Så här brukar det inte se ut. Att det återkommer så här många brister under flera år är ovanligt , säger Kjell Gyllenswärd på Skolinspektionen som besökt skolan upprepade gånger sedan 2015.

Han säger att det nu är företaget Frösunda Omsorg AB som måste ta ansvar för verksamheten.

Ny kritik mot ägaren

Det är rekryteringen av personal och att få dem att stanna som är viktigast. Det behövs fungerande rutiner och undervisning för den här elevgruppen.

Detta bolag har Skolinspektionen två gånger givit så kallade vitesförelägganden. De har alltså hotats att betala miljonbelopp eftersom de inte åtgärdat de brister om framkommit under inspektionerna. Och nu är ett tredje beslut på gång för huvudmannen.

– Det vanliga när vi förelägger huvudmän om brister är att de åtgärdas efter några månader och sedan kan vi avsluta ärendet, säger Kjell Gyllenswärd.

Hög omsättning på Ikasus

Mats Vikström, regionchef på Frösunda skolor, hävdade igår att rekryteringsläget är extra svårt i särskolor. Men ändå brukar andra särskolor klara situationen bättre.

– Även om inte alla är speciallärare måste man kunna rekrytera lärare som är utbildade i ämnena. Så ser det ut på andra särskolor, säger Kjell Gyllenswärd. Problemet här är också en väldigt stor personomsättning på lärare och assistenter. Den har varit väldigt hög de senaste åren. Det viktigaste den här skolan kan göra är att rekrytera behöriga lärare som som kan stanna kvar en längre period.