Promenadseger för de gående i nya Slussen

Så kan terrasshusen i Slussen se ut. Men stråken för de gående är inte spikade ännu.
Så kan terrasshusen i Slussen se ut. Men stråken för de gående är inte spikade ännu.
Vy från Södermalmstorg. I förgrunden syns utkiksplattformar.
Vy från Södermalmstorg. I förgrunden syns utkiksplattformar.
Cykelbana längs med vattnet. I bakgrunden syns den nya huvudbron, som är guldfärgad.
Cykelbana längs med vattnet. I bakgrunden syns den nya huvudbron, som är guldfärgad.
Nu har den omtalade Mälarterrassen vid Slussen klubbats.
Det mest kritiserade – gångflödena – har ännu inte spikats.
Men det ser ut att bli en promenadseger för de gående efter ett nytt beslut i exploateringsnämnden på torsdagskvällen.

Framför Södermalmstorg i nya Slussen ska det ligga terrasser i tre plan ner mot vattnet. Husen ska enligt stadens önskemål innehålla allt från restauranger till kulturell verksamhet som gallerier, nattklubbar eller bibliotek.

Staden har förhandlat med bolaget Atrium Ljungberg, som bland annat äger Söderhallarna, om att bygga terrasserna. Att det blir Atrium Ljungberg som bygger terasserna är nämnden överens om, även om man återremitterade ärendet på torsdagskvällen och nu ska förhandla med bolaget kring ekonomi och de övergripande riktlinjerna för Mälarterassen.

Sicksack – het fråga

När de nya terrasshusen tidigare presenterades blev gångstråket en het potatis. Istället för ett öppet gångstråk skulle de gående tvingas att sicksacka sig genom terrasserna. Något som fick bland annat skönhetsrådet, andra borgarråd och oppositionen att höja sina röster och rasa mot planerna. Men efter torsdagskvällens beslut framgår att de gående med all sannolikhet kommer att slippa sicksacka för att komma mellan Gamla Stan och Södermalmstorg. Att inriktningen är ”ett rakt och gent” stråk är alla partier eniga i.

– Det ska vara så gent som möjligt, men exakt hur trapporna kommer att ligga beslutas senare, säger Jan Valeskog (S) som är exploateringsnämndens ordförande efter mötet.

Tryggheten viktig

Nämnden menar också att detta är viktigt för tryggheten på platsen och skriver i sitt beslut att det är viktigt att man ”inte låser fast en stor mängd smala passager som riskerar att inbjuda till ökad otrygghet på platsen.”

– Förslaget till markanvisning ska komma om ett år. Återremissen innebär i praktiken ingen fördröjning, säger Jan Valeskog.