Ångbåt i tyst protest mot Vaxholms linfärja

Per Hammarkvist, kapten på Storskär
Per Hammarkvist, kapten på Storskär
När ångbåtarna lämnar Vaxholm sista gången för säsongen brukar ångvisslorna ljuda traditionsenligt. Den här gången var Storskär knäpp tyst. –Det var ett initiativ från mig själv. Jag har tröttnat totalt på den där linfärjan, säger Per Hammarkvist, kapten på Storskär.

I söndags (17/9) vid 19-tiden var det som brukligt gott om folk vid Vaxholms kaj när Waxholmsbolagets ångbåtar la ut för sista gången i år. Tre gånger brukar båtarna tuta för att tacka Vaxholms stad för säsongen. Men i år var Storskär tyst.

– Det stämmer. Det var ett initiativ från mig själv. Jag har tröttnat totalt på den där linfärjan som trafikerar från Vaxholm till Vaxholms kastell, säger Per Hammarkvist, kapten på Storskär.

Sticker ut från kajen

– Linfärjan ställer till det för oss, inte bara vid överfarten. Framför allt glömmer man bort att den är i vägen även när den ligger vid kaj.

Vid kaj sticker linfärjan nämligen ut 40 meter ut i vattnet, enligt kapten Per Hammarkvist, vilket gör det svårt särskilt för de äldre ångbåtarna som måste lägga till med bogen, och som inte är lika lättmanövrerade som nyare fartyg.

– Den gör det svårt när vi kommer norrifrån och åker sydgående i Kastelletsundet, speciellt om det är nordanvind. Då är det svårt för oss att göra ett säkert tillägg.

”Varenda anlöp i sommar har varit ett stort risktagande för oss”

– Ibland har det hänt att vi blivit tvungna att gå ut igen och komma tillbaka från ett annat håll,  men vad som händer då är att det blir en risk för fritidsbåtar som passerar och inte vet vad vi håller på med.

– Varenda anlöp i sommar har varit ett stort risktagande för oss som kört de här båtarna.

Så den här gången kände inte kapten Per Hammarkvist för att följa kutym och tacka Vaxholms stad med tre långa signaler.

Applåder från passagerarna

– Jag meddelade Vaxholmsborna som stod på kajen och som vill se den sista avgången och fick full förståelse från dem. Även från mina passagerare – då fick jag en applåd.

Per Hammarkvists bestämda önskan är att linfärjan i stället blir en frigående elfärja och att den görs så manövrerbar att den kan förtöja långsidan i stället.

– Jag är så besviken på Vaxholms stad och linfärjan, men inte på Vaxholmborna eller linfärjans personal.

Fakta

S/S Storskär

Byggd 1908 vid Lindholmens varv i Göteborg

Ångfartyget hette ursprungligen S/S Strängnäs Express och gick då mellan Stockholm och Strängnäs

1939 köptes båten av Waxholms Nya Ångfartygs AB (Waxholmsbolaget)

Längd 38,95 meter

Bredd: 7,03 meter

Maskin: Trecylindrig ångmaskin med trippelexpansion

Fart: 13,5 knop

Passagerare: 320 personer

Storskärs ångvissla

Källa: Waxholmsbolaget/Wikipedia