De provar fysiskt flås innan hjärngympan

Åk 6 på Björkebyskolan i Järfälla värmer upp inför mattelektionen.
Åk 6 på Björkebyskolan i Järfälla värmer upp inför mattelektionen.
Rörelse förbättrar inte bara kondition och fysisk hälsa - utan även koncentration och inlärningsförmåga, visar ny forskning.
Nu ska tre skolor i Järfälla prova på lite fysiskt flås innan hjärngympan.

Att värma upp innan ett träningspass är en självklarhet för de flesta.
Men nya rön visar att det är bra även om det handlar om hjärngympa.

– Forskning har visat att elever med daglig fysisk aktivitet ökar sin inlärningsförmåga, får bättre koncentration och minskar stress samt oro, säger Izabela Seger, lektor på Björkebyskolan i Järfälla.

I våras beslutade barn- och ungdomsnämnden att utreda hur daglig rörelse skulle kunna införas i Järfällas skolor. Ett led i detta är ett pilotprojekt där tre skolor ska delta: Björkebyskolan, Tallbohovsskolan och Olovslundsskolan.

På Björkebyskolan har man två gånger i veckan infört ett 30 minuter långt pulspass innan teoretiska lektioner. Med hjälp av pulsmätare jobbar eleverna upp pulsen till 70 procent av maxpulsen.

– Det kan vara allt från från crossfit-inspirerade övningar eller redskapsbanor, berättar Annika Eklund, förstelärare och idrottslärare på Björkebyskolan.

Upplägget kan varieras, men den röda tråden är att både kroppen och knoppen ska aktiveras.

– Detta är ett projekt som vi hoppas kunna etablera i flera skolor i Järfälla kommun, där vi kan bidra med vårt upplägg. Man kan göra på andra sätt, utifrån förutsättningar som finns på skolorna. Det är inte nödvändigt att alltid vara ombytt. Projektet ”Rörelse för bättre inlärning och hälsa” har ingen koppling till ämnet idrott och hälsa. Poängen är att eleverna ska röra sig mer, säger Izabela Seger.

Det har forskats om rörelse i skolan tidigare, men i Järfälla går vi vidare för att se hur vi kan omsätta det i praktiken

Eva Ullberg (S), kommunalråd

Eva Ullberg (S), kommunalråd med ansvar för skolan, är nöjd med att pilotprojektet har påbörjats.

– Det har forskats om rörelse i skolan tidigare, men i Järfälla går vi vidare för att se hur vi kan omsätta det i praktiken och i större skala. Det är bra för både för elevernas hälsa och för deras skolresultat, skriver hon i ett mejl till Mitt i Järfälla.