30 kronor. Så mycket kostar det att parkera på en gata med taxa 3 under ett dygn från lördag klockan 15 till söndag klockan 15.
Motsvarande siffra på en gata med taxa 2 är 590 kronor, vilket innebär en ökning med 1 866 procent plus serviceavgifter.
– När vår dotter som bor i Dalarna kom på besök med sin familj fick hon betala så dyrt. Det överraskade oss båda två, säger Mikael De Bourg Wetterlund som bor på Skeppargatan.
Den enorma skillnaden beror till stor del på att man på taxa 2 får betala dygnet runt, sju dagar i veckan, medan taxa 3 är gratis på kvällar och nätter samt på söndagar.
Skyltar om
I november 2024 tog kommunfullmäktige beslutet som innebär att stora delar av Östermalm numera omfattas av parkeringstaxa 2.
Tidigare var det bara några kvarter mellan Östermalmstorg och Stureplan som hade den dyrare taxan. Nu gäller taxa 2 ända ut till Karlavägen och Narvavägen.
– En del säger att man kan parkera bilen längre ut, men har man små barn och packning är det lättare sagt än gjort. Det blir besvärligt att åka till Stockholm och hälsa på, säger Mikael De Bourg Wetterlund
Den senaste tiden har trafikkontoret arbetat med att skylta om de gator som byter taxeområde. I takt med detta har flera Östermalmsbor reagerat på förändringen.
"Så sjukt! Kostar det verkligen 652kr (taxa2) att parkera ett dygn på Östermalms gator", skriver en kvinna i ett inlägg i Facebookgruppen "Vad händer på Östermalm".
"Det är dyrare än att stå i NK-garaget" skriver en annan.
Mest ris - lite ros
De nästan 200 kommentarerna i tråden innehåller till allra största delen hätsk kritik. Men några har en annan syn på parkeringspolitiken.
”Tycker det är positivt av många anledningar. Färre bilar i staden generellt”, skriver en kvinna och får medhåll av ett par andra.
En annan påpekar att detta gynnar Östermalmsbor med boendeparkering eftersom det blir fler p-platser lediga. En tredje berättar att hon sålde sin bil vid flytten till Östermalm, och nu slipper kostnader för bensin, skatt, försäkring och parkering.
Dyrare på 3250 platser
Totalt kommer cirka 3 000 parkeringsplatser att byta från taxa 3 till taxa 2, och cirka 250 platser byter från taxa 2 till taxa 1. Syftet är att förbättra framkomligheten, tillgängligheten och ordningen i trafiken uppgav trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) i augusti 2024.
– Vi tror att det här kommer att innebära att man parkerar på andra ställen, väljer andra färdsätt och är mer effektiv med transporter. De stora vinnarna är de bilister som i dag åker runt och runt och letar efter en parkeringsplats, sa han till Mitt i.
Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) var däremot kritisk när förslaget presenterades.
“Det rödgröna styret fortsätter att höja parkeringsavgifterna i innerstaden, och samma partier gör historiska nedskärningar i kollektivtrafiken och höjer biljettpriset. Det är respektlöst mot stockholmarna att göra det dyrare och svårare att ta sig fram,” skrev han i ett mejl till Mitt i.