Räddar Östersjön från utspilld olja

Göran Hultsbrand visar bryggan på KBV 031. På varsin datorskärm har han radar och sjökort. Bakom står stationschefen Ulrik Nielsen.
Göran Hultsbrand visar bryggan på KBV 031. På varsin datorskärm har han radar och sjökort. Bakom står stationschefen Ulrik Nielsen.
Kustbevakningens nya båt.
Kustbevakningens nya båt.
Kustbevakningen på Djurö har fått ett nytt fartyg. Med toppmodern teknik ska KBV 031 sanera oljeutsläpp i Östersjön.

Men notan för skatte­betalarna blev cirka 185 miljoner kronor.

En säkerhetsgrind med kodlås hindrar obehöriga från att ta sig ner till Kustbevakningens bas på Djurö.

Inne på området får vi inte fotografera annat än det nybyggda fartyget – KBV 031 – som levererades från varvet i Tyskland förra månaden.

Fartyget är över 50 meter långt, väger nästan tusen ton och ska rädda Östersjön från miljökatastrofer.

KBV 031 är en av fyra likadana båtar som Kustbevakningen har beställt till en kostnad av närmare en miljard kronor. Den första finns i Lysekil på Västkusten och de andra två är fortfarande under konstruktion.

– Båten kallas för ett kombinationsfartyg och kommer att användas för fiskekontroller, räddningsuppdrag, lastkontroller och allt annat som vi gör i vår verksamhet. Men framförallt är det ett miljöskyddsfartyg, säger stationschefen Ulrik Nielsen.

Främst handlar det då om oljesanering. På fartygets sidor finns armar som kan fällas ut och sänkas ned i vattnet. Med hjälp av armarna kan fartyget fånga upp oljan från vattnet och pumpa in den i en 250 kubikmeter stor tank under däck.

– Olja är kladdigt, nästan som tjockt gummi. I nio fall av tio flyter olja på vattenytan och då kan man borsta upp den. Driver oljan in till kusten är den nästan omöjlig att få bort sedan, säger Ulrik Nielsen.

– Båten är en viktig del i samhällets allmänna krisberedskap.

Men Kustbevakningen hade redan ett kombinationsfartyg som kunde borsta upp olja och lagra den i tankar.

Trots det köptes båten till Djurö för 21,6 miljoner euro, det vill säga cirka 185,5 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar. Den gamla båten ska nu säljas.

– Principen är densamma, men med mycket mer modern teknik, säger Ulrik Nielsen.

– Tänk en lastbil från 60-talet jämfört med en lastbil från i dag. Så stor skillnad är det mellan den nya och den gamla båten. Båten ska hålla i 30–40 år, så per år är den inte dyr. Den där är från slutet av 70-talet, säger han och pekar ner mot den gamla båten, långt nedanför bryggan på KBV 031.

Men tekniken är inte det enda som har utvecklats sedan 1970-talet. Besättningen kommer att få bättre arbetsmiljö på den nya båten. Ombord finns sjukstuga, ett gym med flera maskiner och varsin hytt med egen dusch och toalett till de sju personer som normalt jobbar när fartyget är ute till havs.

– Normalt sett ligger vi ute i fem dygn. Då har vi en planering för vilka områden vi ska patrullera och vilken verksamhet vi ska bedriva där. Men något händer alltid som gör att vi får ändra planeringen. Det kan vara mindre oljeutsläpp som allmänheten tipsar om till exempel, säger Göran Hultsbrand, befälhavare på KBV 031.

Fakta

890 ton fartyg fördelat på 52 meter

Namn: KBV 031.

Längd: 52 meter.

Bredd: 10,5 meter.

Vikt: 890 ton bruttovikt.

Maxhastighet: 16 knop.

Övrigt: KBV 031 byggdes på varvet Peene-Werft i Wolgast, Tyskland.

källor: Befälhavare Göran Hultsbrand och kustbevakningen.se